2min

Google werkt inmiddels al vijf jaar een de zelfrijdende auto en in die vijf jaar heeft Google veel stappen gezet. De auto’s rijden in de Verenigde Staten al vier jaar op de openbare weg en hebben nog steeds geen verkeersongeluk veroorzaakt. Google heeft veel ervaring op kunnen doen om de auto te verbeteren, nu is duidelijk geworden dat de auto zich ook niet altijd strikt aan de verkeersregels houdt.

De zelfrijdende auto van Google wordt volledig door de computer bestuurd, het ligt daardoor voor de hand dat de auto zich altijd strikt aan de verkeersregels houdt, toch blijkt Google de software zo ontworpen te hebben dat dit niet altijd het geval is. Google’s hoofdontwikkelaar van de zelfrijdende auto, Dmitri Dolgov, laat weten dat veiligheid voorop staat en in sommige gevallen is het veiliger om wat harder te rijden dan is toegestaan. Het is beter om met het verkeer mee te rijden dan exact op de snelheidslimiet te gaan zitten, aangezien je hierdoor ook veel verkeershinder kan veroorzaken.

De auto van Google kan maximaal 10 mijl te hard rijden wat neer komt op ruim 16 kilometer per uur. In Nederland zou dat betekenen dat je zomaar een boete kan rijden van 130 euro, exclusief administratiekosten. Op het krijgen van boetes gaat Dolgov verder niet in, ook niet of de functionaliteit kan worden uitgeschakeld.

Hoe Google geld wil gaan verdienen aan de zelfrijdende auto is nog niet duidelijk, de verwachting is dat de zelfrijdende auto’s vanaf 2020 te koop zullen zijn. Google heeft inmiddels een eerste auto aangekondigd die het zelf op de markt wil gaan brengen, een auto zonder stuur en pedalen, maar dat model is nog gelimiteerd tot 40 kilometer per uur. Of Google uiteindelijk een volwaardig automerk gaat worden of dat het de technologie onder licentie gaat verkopen aan bestaande merken zal dan duidelijk moeten worden.

In Nederland mag op dit moment nog niet op de openbare weg worden gereden met zelfrijdende auto’s, hiervoor is nog een wetswijziging nodig. De politiek is zich daar momenteel in aan het verdiepen. De bedoeling is dat bedrijven medio volgend jaar kunnen gaan testen op de Nederlandse wegen.