T-Mobile gaat smartphones na aankoop voorzien van branding en updates

T-Mobile werkt samen met veel smartphonefabrikanten om branding-updates mogelijk te maken, hiermee wordt het mogelijk om een reguliere versie van een smartphone na aankoop alsnog te voorzien van provider branding en andere updates.

T-Mobile werkt samen met HTC, LG en Samsung om de updates mogelijk te maken, in het geval van LG zijn er al updates beschikbaar. Wat het toestel in de toekomst zal doen is een aantal waardes van de simkaart controleren om vast te stellen met welke provider het verbonden is. Zodra duidelijk is dat de simkaart door Ben of T-Mobile wordt geleverd zal er een "T-Mobile customization update" beschikbaar komen. De gebruiker moet wel zelf goedkeuring verlenen om deze update te installeren.

Deze update is standaard voorzien van enkele netwerkoptimalisaties, maar ook van de T-Mobile app, ringtones en een T-Mobile opstartscherm. Al hebben zoveel klanten nu al geklaagd over het opstartscherm dat T-Mobile deze weer terug gaat trekken. Gebruikers met een LG G4 die het opstartscherm al hebben zitten hier nu waarschijnlijk aan vast. De ringtones en T-Mobile-app zijn overigens wel gewoon te verwijderen.

De netwerkoptimalisaties die T-Mobile uitvoert zijn zaken als NL-Alert en de configuratie van het toestel voorbereiden op bellen via 4G. Al zijn die instellingen standaard vaak al juist ingesteld door de fabrikanten.

Deze samenwerking tussen de fabrikanten en telecomprovider biedt op het eerste oog vooral voordelen voor de provider en niet zo zeer voor de fabrikant. We hebben echter goede hoop dat deze fabrikanten nu sneller hun updates kunnen uitrollen naar klanten van T-Mobile. Anders zien wij geen reden om een dergelijke update toe te staan.