3min

Tags in dit artikel

, ,

Gameplay

De speelwijze zelf is dankzij de controle over het tiberium drastisch veranderd. Er zijn namelijk geen groeiende tiberium velden meer waar je een harvester heen stuurt. Integendeel de grondlegger van het RTS-genre gooit het hele basis bouwen en grondstoffen verzamelen overboord en gaat voor mobiliteit. We krijgen de beschikking over de alles-in-een unit de crawler.

De crawler komt in 3 variaties:

  • Offense: hier vind je de sterke damage eenheden zoals de bekende mammoet tank;
  • Defense: hier vind je infanterie in battle suits en afweer zoals turrets en the Obelisk of Light;
  • Support: hier vind je de air units en support powers als mijnen en artillerie oproepen.


Deze crawlers beweeg je over het veld en deploy je op elke gewenste locatie om daar wat units uit te spugen of wat defense buildings te plaatsen.

Een andere grote verandering voor C&C is het gebruik van een unit cap en een building cap. Hoewel je niet meer aan resources gebonden bent of energie moet leveren met energiecentrales heb je maar 50 punten te besteden voor units en 50 om verdediging te bouwen. Ga er hierbij van uit dat een unit 3 punten kost en de meest krachtige units als de mammoet tank en de mastodon zelfs 10 of 12. Voor gebouwen reken je 6 of 10 punten en voor een ion canon zelfs 15. Je hoeft dan ook geen wiskundig genie te zijn om in te zien dat je leger nooit groter wordt dan miaximaal 16 units. Voorbij zijn dus de tijden van massale tank rushes en relaxed een gigantische basis bouwen.


De units zelf zijn goed op elkaar afgestemd volgens het steen/papier/schaar principe. Elke unit is heel effectief tegen de een of heel kwetsbaar tegen een ander zo is een infanterie met raketten effectief tegen luchteenheden maar kwetsbaar voor machinegeweer vuur. Aan jou dus de taak om de juiste units op het veld te toveren of je bestaande zo goed mogelijk in te zetten en effectiever te maken door ze in rang te laten stijgen. Dit kan door ze gevechten aan te laten gaan en heelhuids uit de strijd te laten komen of groene of blauwe tiberium cores op te pakken waardoor ze betere armor, meer health, effectievere wapens en zelfs regeneration krijgen.


Gebruikelijk voor de C&C-serie was dat er door de missies heen meer technologie beschikbaar kwam en dat je in de multiplayer alle bouw opties al had. In het nieuwste deel dien je xp te vergaren voordat je toegang krijgt tot nieuwe units en gebouwen . Voor zowel GDI als Nod moet je tot level 20 groeien voordat je alle mogelijkheden hebt vrijgespeeld. Het is een leuke toevoeging maar ook een noodzakelijk kwaad, want in de single- en multiplayer zal je snel genoeg met tier 2 en 3 units om je oren geslagen worden terwijl jij nog tier 1 rond hebt rennen. Ik vond het dan ook een goede manier om skirmish 5 vs 5 tegen de AI te spelen om snel wat levels te groeien. Om deze vrijgespeelde vernieuwingen dan ook toe te passen zal je techpoints moeten verzamelen in de vorm van groene en blauwe tiberium kristallen die na het verzamelen respectievelijk 1 en 2 techpoints opleveren. Hiermee unlock je de tier 2 en 3 technologie maar ook skills voor je units als groter bereik of een schild rond je crawler.
Bij tier 3 komen de sterkste units beschikbaar die na vernietiging opnieuw geactiveerd kunnen worden door een engineer. Handig, maar als je tegenstander je voor is kan je eigen leger je ondergang betekenen.