3min

Tags in dit artikel

, , , ,

Gameplay

Ook deze keer speel je de game weer als Chell, een jonge vrouw. Aan het begin van de game word je wakker gemaakt door Wheatley, een robot die zich verplaatst over rails. Er is van alles mis en het is tijd om op te staan, voordat je het weet hang je met kamer en al in de lucht en word je naar je eerste test gebracht.



Chell heeft ook in portal 2 weer de speciale "heel springs" die aan haar voeten zijn gemonteerd zodat je geen schade op loopt als je van hoge platformen en dergelijke af springt. Ook zal je weer snel worden verenigd met je portalgun waarmee je steeds twee gaten in de muur kan schieten om van punt A naar punt B te komen of moet gebruiken om de uitdagende puzzels op te lossen.

Nadat je Glados had uitgeschakeld in het eerste deel van Portal stond het systeem nagenoeg stil. Dit kan je ook goed merken aan de omgeving, alles is kapot en wordt overwoekerd door planten en struiken. Nadat je het systeem weer online hebt gekregen zal langzamerhand het gigantische gebouw zichzelf gaan repareren onder leiding van Glados. In het midden van het spel zal het grootste gedeelte weer gerepareerd zijn en zal de omgeving voor de spelers van deel 1 weer bekend voorkomen.



De meeste spullen die je tot je beschikking had in deel 1 zal je ook hier weer moeten gebruiken om verder te komen in het spel. Kratten, turrets en natuurlijk de portalgun. Er zijn ook een aantal nieuwe voorwerpen toegevoegd aan het spel, namelijk:

  • Laser, door deze straal met portals naar speciale ontvangers te leiden zullen er weer ander dingen worden geactiveerd die nodig zijn voor het verdere verloop van de puzzel. Ook kan je met deze laser turrets uitschakelen die in de weg staan;
  • Ovaal vormige straal, hiermee kan je via portals bruggen of zelfs een groot schild tegen turrets maken;
  • Cirkelvormige straal, hiermee kan je voorwerpen of je zelf verplaatsen over grote dieptes zonder te vallen;
  • Blauwe gel, Als je hier op springt zal je meer kracht in je benen krijgen en dus hoger springen. Ook voorwerpen zoals turrets en kisten die deze gel over zich heen krijgen zullen spontaan alle kanten uit springen;
  • Oranje gel, Als je hier over heen loopt zal je snelheid fors toenemen. In combinatie met een helling kun je grote afstanden overbruggen;
  • Witte gel, Overal waar de witte gel terecht komt kan je nieuwe portalen maken. Dit kan handig zijn om plekken te bereiken waar je eerst nooit kon komen.


Naarmate het spel vordert zullen de puzzels moeilijker worden en zal je ook de hierboven genoemde voorwerpen moeten combineren. Op sommige stukken kan je wel even vastlopen maar je zult met wat creativiteit al snel het licht zien en de puzzel kunnen oplossen. De meeste puzzels moeten na maximaal een kwartier wel zijn gelukt. Mocht dit niet het geval zijn dan kan je altijd nog guides op het internet zoeken die alles haarfijn uitleggen, maar de kunst is natuurlijk om alles zonder hulp te voltooien.



Nieuw in Portal 2 is ook de co-op modus. Hier speel je niet met twee mensen maar met twee robots. In het singleplayer verhaal wordt ook duidelijk waarom er voor robots is gekozen. Deze kunnen namelijk de tests doen die jij eerst moest doorlopen, hierdoor zijn mensen overbodig geworden.

Deze mode bevat dezelfde voorwerpen als de singleplayer. Wel heeft deze mode zijn eigen campaign en dus ook zijn eigen puzzels. Deze puzzels zijn een stuk lastiger en uitdagender en daar ben je dan ook niet zomaar klaar mee.

Table of contents