2min

Tags in dit artikel

, ,

Graphics en geluid


Graphics


Codemasters zette met F1 2010 en F1 2011 al een hoge standaard neer als het gaat om de graphics. Toch weet de ontwikkelaars daar opnieuw een schepje bovenop te doen. De PS3-versie van F1 2011 zag er kwalitatief veel minder uit, maar deze versie, F! 2012, is qua grafische schil prima in orde.

De wagens en circuits zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Per circuit heb je een goed idee van de omgeving, al oogt die in sommige gevallen wel wat kaal. Maar ook dat is treffend, want het circuit van Bahrein ligt bijvoorbeeld midden in een woestijn en daar zijn nou eenmaal geen flinke bossen te vinden.

Ook de coureurs zijn makkelijk herkenbaar, als je een beetje op de hoogte bent van het ontwerp van de helm en de kleuren van het team. Qua gezicht valt er weinig over te zeggen, want je ziet ze eigenlijk alleen maar met een helm op. Ik vermoed dat Codemasters zich wat werk wilde besparen en de gezichten van de coureurs niet tot in detail wilde uitwerken. Het stoort verder niet, misschien is het zelfs juist beter zo. De meeste ontwikkelaars zijn wat mij betreft namelijk nog vrij matig in het uitwerken van gezichten, Quantic Dream daargelaten.

De menu’s zijn duidelijk ingedeeld en zien er erg futuristisch en interessant uit. Per mode is er helaas geen onderscheid gemaakt door middel van kleuren of andere aanpassingen, maar dat is natuurlijk ook geen vereiste.


Geluid


De menu’s van F1 2012 zijn voorzien van een opzwepende muziek welke afkomstig is van een strijkorkest. Het is misschien niet direct de meest logische combinatie, maar het klinkt desalniettemin prima en draagt bij aan een wat duistere sfeer die Codemasters probeert te creëren. De soundtrack is overigens te downloaden op de website van Codemasters. Leuk detail.

Het geluid tijdens het racen is conform de verwachtingen. De auto klinkt zoals dat ook het geval is als je TV aan het kijken bent. Wel moet gezegd worden dat de begeleiding vanuit de pitstraat erg slecht te verstaan is boven het geluid van de auto, zelfs als je aanpassingen aan het geluid doorvoert.