6min

Tags in dit artikel

, ,

Modes en gameplay

Modes


F1 2012 bevat vele verschillende modes. Het zou ellenlang werk zijn om deze allemaal te bespreken, daarom houd ik het bij het bespreken van de meest interessante of nieuwe modes.

Young Driver Test
Als je F1 2012 voor het eerst opstart, kom je direct terecht in de Young Driver Test, waarbij je de keuze kan maken uit één van de minder bedeelde teams van de Formule 1. De test wordt gehouden op het Yas Marina Bay Circuit, gesitueerd in Abu Dhabi.

Als talent ga je aan de slag met de auto van dit team en zet je je eerste stapjes binnen de Formule 1. Je krijgt instructies en moet een aantal tests succesvol afronden. Het is een leuke, originele manier om kennis te maken met de game en je hebt de basistechnieken direct onder de knie. Je maakt ook kennis met systemen als KERS (Kinetic Energy Recovery System) en DRS (Drag Reduction System) en daarom kan je echt niet stellen dat je zomaar aan je lot wordt overgelaten met deze game.

Deze mode blijkt van grote waarde omdat de kleine wijzigingen die Codemasters heeft aangebracht direct duidelijk worden voor de ervaren digitale racer, terwijl mensen die nieuw zijn in de F1-games makkelijk kunnen leren hoe ze met de game te werk moeten gaan. Afhankelijk van je ervaring ben je een half uur tot een uur bezig met deze mode.


Career-mode
Na de Young Driver Test te hebben voltooid had ik wel trek in meer van deze aanpak en startte ik de Career-mode van de game op. Als nieuwkomer kan je de keuze maken uit verschillende teams zoals Caterham, HRT en Marusia. Als je goed hebt gepresteerd in de Young Driver Test komen daar ook Sauber, Williams en Toro Rosso bij. Ik koos voor Caterham en werd zodoende teamgenoot van Heikki Kovalainen. Je voert overigens je eigen voor- en achternaam in en kan ook uitkomen voor je eigen land. Dat deed ik natuurlijk, als echte Formule 1-fan vind ik het geen enkel probleem om het rood-wit-blauw van Nederland eindelijk weer eens terug te zien in de Formule 1.

In het menu van de Career-mode kan je verschillende soorten informatie verkrijgen. Bovenin het scherm zie je een opsomming van welke races er aan zitten te komen. In het midden worden zaken als e-mails, circuitinformatie en contractaanbiedingen getoond. Onderin kan je kiezen tussen die verschillende informatiestromen. Het bestaan van de e-mails met enthousiaste teksten van teamleden is op zich leuk, maar voegt in mijn ogen niet bijzonder veel toe, behalve dat het je meer het gevoel geeft dat je écht met jouw ding bezig bent.

De career-mode wordt doorlopen door verschillende races af te ronden, waarbij je steeds objectives voorgeschoteld krijgt. In principe is dat in het begin bijvoorbeeld dat je je moet kwalificeren binnen de top 16. Aan de hand van je prestaties worden deze opdrachten aangepast. Kwalificeer je bijvoorbeeld als 16e, dan wordt het je doel om als 15e de race te eindigen. Kwalificeer je echter de pole-position, dan wordt er ook van je verwacht dat je de race zal winnen. Voor het behalen van de doelen krijg je XP-punten toebedeeld. De career-mode biedt heel wat uitdaging, je begint immers bij een matig team en moet je weg weten te vinden naar de top. Het lukte mij na een aantal races overigens al met wat moeite om me als eerste te kwalificeren en ook op die plek te finishen, maar hier kwam toch aardig wat oefening bij kijken. Zo maakte ik bijvoorbeeld ook gebruik van de oefensessie, welke ik in eerdere games altijd links liet liggen.

Het doel is uiteindelijk om binnen vijf jaar wereldkampioen te worden. Daar maak je natuurlijk het meeste kans op bij een topteam, dus het is zaak om jezelf op te werken tot een team als Red Bull, McLaren, Ferrari of Lotus. Verder is er ook nog de strijd met je teamgenoot. Echter, vooral bij de slechtere teams rijd je na verloop van tijd rondjes om je teamgenoot en is die strijd ver te zoeken.


Champions-mode
In de Champions-mode is het de bedoeling om de kampioenen uit de Formule 1 uit te dagen op het gebied waarop zij het meest succesvol zijn. Het gaat om Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Jenson Button, Sebastian Vettel, Fernando Alonso en als laatste Michael Schumacher. Deze volgorde is waarschijnlijk bepaald aan de hand van het aantal kampioenschappen dat de coureurs hebben behaald. Je moet deze mode zien als een soort aaneenschakeling van eindbazen, waarbij Michael Schumacher, ondanks zijn huidige prestaties, de absolute eind-eindbaas is.

Kimi Raikkonen moet verslagen worden op het Belgische Spa Francorchamps. Op dit circuit wist Raikkonen de meeste overwinningen te behalen. Je bent net de pitstraat in geweest en moet op nieuw banden binnen de drie resterende ronden Raikkonen ingehaald hebben. Jij staat elfde, hij zevende. Succes gewenst.

Lewis Hamilton is een uitstekende coureur op droge circuits, maar komt ook zeer zeker tot zijn recht wanneer de baan kletsnat is, maar je rijdt op droogweerbanden. Aan jou de keus of je naar binnen gaat voor regenbanden, of dat je het probeert uit te houden op je huidige setje.

Gameplay


F1 2012 is een zeer uitdagende game. Ik heb al vele racers aan de tand gevoeld, maar deze game behoort toch echt tot de top als het gaat om moeilijkheid. De auto is onvergeeflijk en je moet vechten voor elke duizendste van een seconde om jezelf te verbeteren. Een beetje van je lijn in een kwalificatieronde en je kan je kans op een goede klassering voor dit rondje weer vergeten. Een beetje van je lijn in een race en je hebt binnen de kortste keren een tegenstander in je nek.

Natuurlijk zit er ook een schademodel in de game verwerkt. Ook hier is het detail groot, want als je zachtjes tegen de zijkant van een tegenstander rijdt, zal je gedurende de race een spoor van rubber op de auto kunnen ontwaren. Rijd je kortstondig door het gras of grind, dan zal je daar de volgende bochten nog last van hebben omdat het gras of grind aan je banden zal blijven plakken. Een tik tegen een muurtje en je bent uiteraard je vleugel kwijt en dan doe je er goed aan om de pits op te zoeken om de schade te laten herstellen.


Een fijn element in dit onvergeeflijke systeem is de Flashback-functie, waarmee je een korte replay van je acties kan bekijken en terug in de tijd kan gaan om de afloop te veranderen. Per sessie (oefensessie, kwalificatie of race) mag je deze functie vier keer gebruiken. Maak je vaker brokken, dan zal je toch aan je rijstijl moeten werken.

Doordat er vele hulpmiddelen zijn zoals hulp bij het remmen of schakelen wordt F1 2012 voor zowel beginnende als gevorderde coureurs op een goed niveau speelbaar, maar dat zal je tot op zekere hoogte wel zelf in moeten stellen. Er zijn overigens wel drie niveau’s waaruit je kan kiezen, maar je kan de hulpen ook naar eigen smaak in- of uitschakelen. Natuurlijk wordt het naar mate je meer ervaring op doet ook een uitdaging om je auto zelf in te stellen. Kies de beste banden, motoroptimalisaties en vleugelinstellingen om de beste tijd te realiseren.

Opvallend is dat Codemasters ingrijpt als je van de baan raakt. Je kan dan niet meer volgas rijden, ook niet als je op uitloopstroken van asfalt rijdt. Liever zou ik zelf willen bepalen of ik dan nog op volle snelheid wil rijden of juist niet. Het is een beperking van je vrijheid die in mijn ogen onnodig was.

Wat betreft straffen is de game vrij vergeeflijk. Je krijgt terecht straf als je er recht op hebt, maar regelmatig kan het ook met een waarschuwing af, wat een mooie uitkomst is. De straffen worden vrijwel direct uitgedeeld, ik zou wensen dat het in de echte races ook zo zou zijn.