To fight or not to fight

Zoals reeds aangegeven ligt het zwaartepunt bij dit spel meer bij het vechten dan het verhaal. Dit is ook te zien aan het spel zelf, want het vechtsysteem is net ietsjes verder uitgewerkt. Het woord “Tag” dat in de titel staat betekent eigenlijk dat je in plaats van één versus één gevechten ook twee versus twee of zelfs één versus twee kan spelen. Dit zorgt ervoor dat er een hele lading nieuwe tactiek om de hoek komt kijken. Zo heb je tijdens zo’n twee tegen twee-wedstrijd wel twee vechters tot je beschikking, maar gaat er eentje knock out, dan is de wedstrijd bij voorbaat al verloren, hoeveel gezondheid de ander in jouw team ook over heeft. Het is dus van belang om tijdig te wisselen van karakter, om dit soort situaties te voorkomen. Ook zal in sommige gevallen de “rustende strijder” een deel van zijn gezondheid terug verdienen omdat hij even kan bijkomen. Het leuke van deze 2 tegen 2-wedstrijden is dat je ook een dubbele aanval met beide karakters kan doen om extra schade aan je tegenstander te brengen.

Naast het normale vechten is er ook een nieuwe optie in het spel verschenen, genaamd Fightlab. Dit kan worden gezien als het hoofdverhaal van het spel. Je begint met een robot die alle basismoves zoals slaan en schoppen kent. Naarmate je verder komt in dit verhaal krijgt je karakter punten en geld toegekend, waarmee hij nieuwe moves kan kopen. Bijna alle moves van alle Tekken-karakters zijn te koop, wat ervoor zorgt dat je je personage naar jouw smaak kan aanpassen. Fightlab is verdeeld in verschillende levels en na elk level word je beloond aan de hand van de prestaties die je zojuist geleverd hebt, hoe beter je dus scoort, hoe eerder je nieuwe moves en spullen kan kopen.

Er is ook nog de offline- en de online-mode, wat in principe hetzelfde inhoudt. Het enige verschil is dat je offline tegen je vrienden die naast je op de bank zitten of computergestuurde vijanden vecht, online vecht je uiteraard met mensen over de hele wereld. Ook hierbij kan je weer de Tag-optie kiezen om met twee karakters tegen je vrienden te spelen, maar er zijn ook andere gamemodes beschikbaar:
  • Time attack: Binnen een bepaalde tijd je vijanden verslaan
  • Survival: Vijanden blijven achter elkaar komen en de match duurt zolang als jouw gezondheid het toelaat. In andere woorden: Je moet zoveel mogelijk vijanden zien te verslaan, voordat je gezondheidsbalk leeg is.
  • Practice: Hier kan je je standaardcombo’s of net nieuw gekochte aanvallen oefenen. Erg handig voor mensen die Tekken weinig gespeeld hebben, of voor gamers die gewoon het beste uit het spel willen halen.

In principe draait dit spel natuurlijk om de multiplayer, maar er is weinig verschil met de singleplayer. Gelukkig is dit niet erg, want mocht er een keer niemand online te vinden zijn, dan kan je altijd je karakter in de singleplayer verbeteren, want elke nieuwe aanval die je vrijspeelt in de singleplayermode kan je automatisch ook in de multiplayermode gebruiken. Met meer dan 50 karakters met specifieke aanvallen valt er dus genoeg vrij te spelen om een flink aantal uren achter de beeldbuis te vullen.