Heads up

Een kerkhof, een villa met mooie meiden en nog vele andere locaties zal je in dit spel bezoeken. Ik heb het hier over de achtergronden die je tegen zal komen tijdens een gevecht. Naar mijn mening is het belangrijk dat een vechtspel verschillende en interessante achtergronden hanteert, wat moet zorgen voor de sfeer in zo’n spel. Gelukkig weet Tekken hier goed op te scoren en zal je tijdens je carrière veel verschillende achtergronden tegenkomen die op hun beurt weer reageren op de vechters zelf. Zo kan je plantenbakken kapot slaan en NPC’s (Not playable Characters) over een muurtje slaan.

Het vechten zelf ziet er allemaal zeer soepel uit, maar dat mag ook wel met een framerate van 60 FPS. Gemiddelde spellen tegenwoordig hanteren een maximum van 30 FPS, wat nog wel eens tot haperingen kan leiden. Iets wat in Tekken gelukkig niet voor komt.

De moves zelf zijn ook goed uitgewerkt. Sommige vechters verliezen naarmate hun gezondheid afneemt de uitrusting die ze dragen, vooral bij vrouwen kan dit nog wel eens leuk uitpakken. Ook bepaalde ronde vormen van het vrouwelijk geslacht zijn voortdurend aan het strijden tegen de zwaartekracht wat, zeker voor de jonge mannelijke gamers onder ons, een plezier voor het oog is.

De rake klappen, het gekreun van de strijders en de zware stem die ons meedeelt dat je tegenstander Knock Out is, zitten er allemaal weer in. Dit is toch wel een punt wat in de meeste Tekken-spellen hetzelfde blijft, maar wat niet erg is. De bekende geluiden zorgen juist voor wat nostalgie, wat weer bijdraagt aan de algemene sfeer van dit spel.

Wat ik wel leuk vind, is dat de carrière in het Japans wordt verteld. Tegenwoordig zie je vaak dat de Japanse games zijn vertaald naar het Engels, wat bij sommige spellen wel belangrijk is, maar bij een spel als Tekken horen gewoon de Japanse kreten je om de oren te vliegen, in plaats van alle Engelse vloeken. Voor mensen die geen Japans kunnen is er natuurlijk altijd nog de optie om de ondertiteling aan te zetten.