, , , , , ,

Klassen & co-op

Klassen

Gelukkig begin je niet geheel onvoorbereid aan je knallend avontuur. Je krijgt de keuze uit vier verschillende karakterklassen, waarvan de Siren en Commando terugkeren, beide zijn overigens wel nieuwe personages. De Assassin en Gunzerker zijn geheel nieuwe klassen. Elke klasse heeft uiteraard zijn unieke vaardigheden, welke je, gaandeweg je qua level stijgt, verder kan ontwikkelen en specialiseren.

De klassen zijn goed gevarieerd, wat het spelen samen met anderen echt bevordert. De Siren beschikt over de vaardigheid om vijanden in de lucht te laten zweven, waardoor zij niet in staat zijn om aan te vallen. De Commando kan een turret oproepen, die tijdelijk de tegenstanders onder vuur legt. Als Gunzerker heb je zodra je de vaardigheid activeert de beschikking over twee geweren tegelijkertijd en de Assassin kan een weerspiegeling van zichzelf maken om vijanden in de val te lokken en onzichtbaar langs hen af te lopen. Daarnaast heeft hij een zwaard, zodat je ‘ninja-style’ de slechteriken af kan slachten.

Gearbox heeft tevens naar de community geluisterd en meer mogelijkheden geboden om je personage naar eigen smaak te ontwerpen. Dit is echter alleen van belang wanneer je in coöperatieve modus speelt, aangezien je je eigen personage vrijwel nooit in beeld ziet.

CL4P-TP

Nadat je eruit bent als welke vault hunter jij op pad gaat, kom je direct in aanraking met een game personage welke in korte tijd grote naam heeft gemaakt: CL4P-TP, ofwel Claptrap. Deze onhandige, éénwielige robot is de comic-relief van het spel. Claptrap geeft je missies waarbij je hem meermaals moet volgen. Tijdens zo’n tripje vertelt hij de meest vreemde en nutteloze verhalen, waardoor je lachspieren flink aan het werk worden gezet. Voor zo goed als elke game is een beetje toepasselijke humor een goede toevoeging en voor Borderlands geldt dit natuurlijk eveneens.

Claptrap is niet het enige bekende personage dat langskomt. Ook zullen de hoofdrolspelers van deel 1 de revue passeren als NPC’s. Zij spelen een grote rol in het verhaal en via hen zal je op nieuwe missies gestuurd worden. Naast deze en meerdere oudgedienden zal je te maken krijgen met vele nieuwe personages, met elk hun karakteristieke eigenschappen. Niet alleen de ‘good guys’ zijn opmerkelijk in hun aanzicht, ook de tegenstanders onderscheiden zich prima van elkaar. Vooral bij de introductie van de bazen volgt de ene glimlach na de ander. Gearbox scoort hier zeker extra punten mee.

Co-op

Borderlands 2 kan je in co-op mode spelen, net als in het origineel overigens. Er zijn natuurlijk wel een aantal zaken aangepast, maar de co-op mode van het origineel was al zo goed, dat het niet nodig was om de game inhoudelijk al te veel te wijzigen. Dat zou in dit stadium enkel afbreuk doen aan het concept.

De spelwereld Pandora is voor ervaren vault hunters bekend terrein. Pandora is opnieuw de wereld waar zich alles afspeelt. Dit betekent gelukkig niet dat we een complete herhaling van deel 1 zullen spelen. Gearbox heeft ervoor gezorgd dat er voldoende variatie in landschappen en omgevingen aanwezig is. Borderlands 2 is zoals gezegd geen standaard lineaire shooter. De omgevingen zijn groots en je bent vaak enige tijd onderweg voor je bij het punt aanbelandt waar je dient te zijn voor je missie. Hier merk je dan ook snel dat je beter af bent zodra je met meerdere bekende of onbekende spelers speelt. Voertuigen zijn op verschillende punten beschikbaar, maar zodra je in alleen speelt beschik je slechts over een standaard geschut, wat vrijwel geen schade bij vijanden doet. Een medespeler zou plaats kunnen nemen achter grover geschut, wat de reis een stuk comfortabeler maakt.

Een tweede voordeel van coöperatief spelen is dat je elkaar weer het slagveld in kan sturen zodra je levensbalk leeg is. Wanneer je alleen het gevecht aangaat krijg je hiervoor ook een tweede kans, wanneer je binnen korte tijd alsnog een tegenstander weet neer te schieten. Zo niet, dan word je teruggezet naar een eerder checkpoint en kan je in vele gevallen de hele afstand opnieuw afleggen.

Er zitten echter ook een aantal nadelen aan het spelen in de coöperatieve modus. De ‘loot’, ofwel de items die tegenstanders laten vallen wanneer je ze afschiet en de items in kisten, worden niet per speler gegenereerd. Dit kan voor aardig wat frustratie zorgen wanneer je met gierige personen speelt. Zodra jij rustig aan het bekijken bent of een bepaald geweer beter is dan wat je op dat moment draagt, kan een medespeler deze zonder pardon voor je neus wegkapen.

Ook is het op elkaar moeten wachten altijd een terugkerend probleem bij het samenspelen. Niet elke speler heeft hetzelfde tempo van spelen. Sommigen nemen de tijd om de perfecte uitrusting samen te stellen en anderen willen zo snel mogelijk terug naar de actie. De gouden tip is dan ook, spreek duidelijk af wanneer er verder kan worden gegaan. De toevoeging van de centrale stad Sanctuary helpt hier gelukkig wel wat bij. Hiervandaan komen de meeste missies en zijn winkels aanwezig om nieuwe items te kopen.

Wil je Borderlands 2 overigens 100 procent voltooien, let dan op bij het selecteren van missies. Deze worden aangeboden aan een bepaald level. Zodra je verder gaat in het verhaal blijven zij-missies staan. Wanneer je deze later gaat afwerken, loop je hier met twee vingers in de neus doorheen en worden er items gedropt waar je compleet niets meer aan hebt. Je kan de zij-missies dus beter in een eerder stadium afronden.