, ,

Algemeen

De Alien-serie mag zich scharen onder de meest iconische science fiction-franchises aller tijden, waarbij de eerste twee films als all-time classics bestempeld mogen worden. Hierna ging het enigszins bergafwaarts met nog twee vervolgfilms, spin-offs en een prequel, maar financieel gezien werden er nog altijd goede zaken gedaan. De Xenomorphs groeiden eveneens uit als één van de meest legendarische “baddies” die we in de filmwereld kennen. Zoals het dan zo vaak gaat kunnen filmfabrikanten op dat moment de geldmachine aanzetten, want mensen willen meer van dit werk zien. Alle mogelijke manieren worden dan uit de kast gehaald om dit te bewerkstelligen, waardoor we ondertussen hebben mogen “genieten” van meesterwerkjes als Alien vs. Predator inclusief een afschuwelijk vervolg. Hierin zijn de Xenomorphs echter al lang niet meer de sluwe jagers waarvan je het al in je broek doet als je ergens een schaduw ziet bewegen, maar dienen ze slechts als simpel schietvoer.

Prima materiaal voor een game zou je zeggen! Ondanks dat er al eerder een game in het Alien-universum was verschenen, kondigde Sega eind 2006 aan dat het de licentierechten had gekocht. Gearbox Studios, dat op dat moment naam had gemaakt met de Brothers in Arms-games, zou de ontwikkeling op zich nemen. De samenwerking met 20th Century Fox ging diep en verschillende kopstukken achter de Alien-films werkten aan het project mee om de fans op hun wenken te bedienen. Maar, zoals je hebt gelezen spreken we hier over 2006. Als we dit koppelen aan Gearbox gaan er gelijk een aantal belletjes rinkelen, namelijk Duke Nukem. We weten natuurlijk allemaal hoe dat is afgelopen. Dat is een game geworden die ik voor vijf euro nog niet eens uit de budgetbak heb mee willen nemen.

Lange tijd horen we niets van de ontwikkeling, tot in 2008 Aliens: Colonial Marines als naam voor de game bekend wordt gemaakt. Je zou denken dat er nu toch vaart gemaakt wordt, maar dat is dus niet het geval. Sega zit ondertussen met de licentie te kijken en krijgt het zelfs voor elkaar om de game Aliens vs. Predator eerder uit te brengen. Maar hoe zit het dan met Aliens: Colonial Marines? Gaat dit ooit nog een succes worden?

Dankzij het geniale Borderlands gloort er nog enigszins hoop aan de horizon, maar aan de andere kant zitten we ook nog met de verkrachtte Duke Nukem in de maag. En zo beginnen we deze review met een glorieus moment in de entertainmentindustrie, maar zakken we weg tot grote debacles. Helaas, ook Aliens: Colonial Marines kunnen we onder deze laatste categorie scharen. Meestal bewaren we het oordeel voor de laatste pagina, maar in dit geval mag het wat mij betreft direct duidelijk zijn. Er gaat gewoon godsgruwelijk veel mis op zo veel fronten, bij alle betrokken partijen. Laat het ze maar gauw duidelijk worden -het liefst in de portemonnee, zodat het ook aankomt- dat deze rommel niet gewenst is. Zeker niet als het gaat om zo’n klassieker. Wat er allemaal precies mis gaat, dat lees je natuurlijk verder in deze review.

Aliens: Colonial Marines werd door mij getest op de Xbox 360. De game kost voor deze console op het moment van schrijven ongeveer 56 euro. Voor de PC- en PlayStation 3-versie zal zo’n 46 euro neergelegd moeten worden.