, ,

Co-op
Alles is beter in games met co-op, zelfs Aliens. Nou ja, bijna dan. Als groot fan van co-ops keek ik voordat de game gereleased was erg uit naar deze feature. De campaign kan gespeeld worden in splitscreen met twee personen en online zijn zelfs vier deelnemers mogelijk. Aangezien de game vrij simpel is met zijn tweeën, werd de moeilijkheidsgraad opgeschroefd naar het hoogste niveau. Tijd voor een goede uitdaging dus. Wat blijkt echter het geval, de grootste uitdaging is je medespeler. Friendly fire staat namelijk aan en wanneer je vriend met een flamethrower rond loopt te wandelen ben je meer dan eens de pineut en wordt duidelijk dat het matige leveldesign in de co-op helemaal een drama is.

Er is nog veel meer mis met de game. Aanwezige glitches zijn in co-op nog opvallender, Aliens die in de lucht blijven hangen en daarna gewoon verdwijnen, tonen aan dat de game gewoon totaal niet af was, zelfs niet na al deze ontwikkeltijd.

Competitief
De multiplayer maakt op zich je veel te dure aankoop van Aliens: Colonial Marines een klein beetje goed. De aanwezige modus zijn de standaard Team Deathmatch, een soort King of the Hill met de naam Extraction, Survival waarbij je geen respawns hebt en Escape. Deze laatste modus is het meest interessant. Het doel is om van checkpoint naar checkpoint te verplaatsen, waarbij je aan de klauwen van de jagende aliens moet ontsnappen. Als je hierbij goed gebruik maakt van de motion tracker en een goede samenwerking hebt, is overleven goed te doen. Zeker omdat ook hier de AI niet van een denderend niveau is.

Het spelen van multiplayer heeft nog een ander nut. Je scoort namelijk punten, waarmee je upgrades voor je wapentuig aan kan schaffen en deze kan je teves gebruiken in de singleplayer. Uiterst handig natuurlijk, maar toch een beetje vreemd om te zien, wanneer je de bekende pulse rifle van een scope en demper voorziet.