, , , , , , , , ,

Back on the Grid

Ditmaal mogen we weer eens een tripje maken naar het zonnige Mexico, waar onze twee gemaskeerde soldaten weer voor een hoop oproer zorgen, wat de sfeer niet ten goede komt. Zoals je al verwacht bij Mexico, gaat het ook bij dit spel om de al bekende drugssmokkel in dit Zuid-Amerikaanse land, waar soldaten Alpha en Bravo een stokje voor moeten steken. Zoals ook in de vorige delen is het verhaal van de campaign flinterdun en ook niet echt de moeite waard om te volgen. Het gaat in dit spel vooral om de arcade shootouts, en dat doet deze game als geen ander.

Nadat je in het eerste level bent gedropt, mag je al schietend en rennend jezelf en je teammaat naar je eindbestemming brengen. Voor elke vijand die je uitschakelt krijg je punten. Met die punten kan je dan weer in level stijgen, waardoor je nieuwe uitrustingen vrijspeelt. Als je de moeilijkheidsgraad laag zet, kan je bij wijze van spreken gewoon door het slachtveld rennen en zo nu en dan een paar vijanden wegtikken, mits je collega je niet voor is. Maar dat is natuurlijk niet erg leuk noch uitdagend, daarom is het de bedoeling dat je het jezelf toch wat lastiger moet maken door deze moeilijkheidsgraad wat hoger te zetten dan dat je normaal gesproken misschien gewend bent.

Nadat je dit hebt gedaan wordt dit spel ineens een stuk interessanter. Het is nu namelijk de bedoeling om samen met je partner de juiste tactiek te gebruiken om de vijanden uit te schakelen. Zo kan je je maat commanderen om dekkingsvuur te geven, zodat jij weer naar een muurtje dat verderop staat kunt sprinten. Ook kan je zelf dekkingsvuur geven en je collega de opdracht geven om naar datzelfde muurtje toe te rennen. Heb je samen dan genoeg vijanden uitgeschakeld, dan kan je een soort tijdelijke supermode activeren, waarbij je munitie voor een aantal seconden niet op kan, en je alleen maar explosieve kogels schiet. Allemaal leuk en aardig, maar het is wel wat overdreven, waardoor de uitdaging toch weer even wegzakt.

Ik mis in dit deel helaas de back-to-back acties die ik in het eerste deel zo leuk vond. Deze kleine evenementen in het spel waarbij je elkaar midden op een open veld met de ruggen naar elkaar toe probeert te beschermen, terwijl je in slowmotion vijanden op een hoofdschot trakteert, zorgde voor veel meer spanning en zag er zeer bruut uit in vergelijking met de supermode van dit spel.

Nadat je een level voltooid hebt, wat in de meeste gevallen niet meer dan tien minuten kost, krijg je een aardig zakcentje. Daarmee kan je je huidige wapens aanpassen of nieuwe kopen. De uitbreidingen lopen uiteen van een simpele demper tot een volledig schild op je loop. Het is mogelijk om op elk hoekje en kiertje van het wapen iets te plakken zodat je een normaal aanvalsgeweer omtovert tot een geweer waar het SWAT-team van de politie U tegen zegt.

Helaas blijft het al met al een vrij standaard geheel en mist dit spel de verslavende factor die het zo hard nodig heeft. Misschien dat de co-op meer potentie heeft, wat ik eigenlijk ook wel verwacht.