Features en gameplay

Zoals we het van Electronic Arts wel gewend zijn van bijvoorbeeld de FIFA-reeks, ontkom je in Skate 2 ook niet aan het pimpen van het spelpersonage. Er zijn diverse kledingstukken en attributen om je personage leuk aan te kleden. Daarna kun je al snel de straat op en door middel van de geijkte tutorials krijg je al snel de basishandelingen onder de knie. Toch wel handig voor iemand die eigenlijk nooit een skate-spel heeft gespeeld.

De speelwereld in Skate 2 is vrij groot en heeft diverse fraaie locaties, zoals de binnenstad van New San Vanelona, maar ook gebouwen en zelfs een vuurtoren zijn omgebouwd tot fraaie skate-objecten. Skate 2 biedt diverse spelmogelijkheden. De carrière-mode, party-games, freeskate en diverse online evenementen zijn te kiezen. Ik begon direct met de career-mogelijkheid.

Het feit dat de meeste moves met de analoge sticks te realiseren zijn stemde al bijzonder positief. Toetscombinaties zijn toch al vaak iets moeilijker, maar met de stick is het al snel geleerd. Toch kan het toch best frustrerend zijn voor de gemiddelde gamer. Doordat je dus wel precies moet zijn met de stick maak je al snel de verkeerde move. Het grinden van een railing kan ook vaak resulteren in een kickflip omdat je de stick net naar rechts beweegt in plaats van naar boven.

Dit resulteerde voor mij in het vaak moeten overdoen van ogenschijnlijk simpele challenges in de carrièremode. Gelukkig is er vaak wel een begeleidende video beschikbaar voor gamers die niet zo bekend zijn in het skate-jargon metn termen als ollies, nollies, kickflips en airen.

Nieuw in Skate 2 is de mogelijkheid om objecten te verplaatsen voor diverse challengers. Dat dit gedaan moet worden staat wel vaak duidelijk in beeld. Deze tips blijken vaak onmisbaar. Zo is het springen over enkele opgezette vuilcontainers net wat makkelijker als je deze een kwartslag draait.

Natuurlijk zijn er in deze nieuwe versie ook talloze verbeteringen op het gebied van moves, maar vaak zul je gebruik maken van de meer klassieke skate-acties, omdat deze het makkelijkste te realiseren zijn. Omdat dit onderdeel al dik in orde was in het eerste deel is dit niet direct een minpunt. Wel nieuw ten opzichte van het eerste deel is de mogelijkheid van je board af te stappen om bijvoorbeeld een trap op te lopen of ramps te verplaatsen voor de eerder genoemde challenges. Soms gaat dit helaas op een frustrerend laag tempo.

De controls werken verder op bijna dezelfde manier als andere spellen zoals bijvoorbeeld GTA IV. Met één analoge stick beweeg je de speler vooruit en met de andere bedien je de camera. Niet heel erg vernieuwend maar daardoor wel snel op te pakken. Naast de diverse challenges is het ook mogelijk om je eigen ‘spot’ te maken. Door middel van een editor kun je je eigen skate-speeltuin maken met diverse attributen. Deze kun je uploaden en anderen bijvoorbeeld uitdagen om jouw tijd te verslaan op je eigen creatie.

Ook Downloadable Content (DLC) gaat natuurlijk deel uit maken van het spel, al was daar het moment van schrijven van deze review nog niets van beschikbaar, maar duidelijk is dat deze vorm van extra inkomsten de trend gaat worden de komende tijd.