Game- en multiplay

Ja, dan volgt al snel de gameplay. Tijdens het spelen van de demo was me al duidelijk geworden dat het spel in de verste verte weinig lijkt op populaire shooters zoals de Call of Duty-reeks waar ik veel ervaring mee heb opgedaan de laatste jaren. Daarom was de besturing van het spel toch wel even zwaar wennen. Het spel beweegt zich in een razend tempo voort dus het is wel van belang dat je je als speler hier snel aan aanpast. De standaardtips die tijdens de eerste missie voorbijkomen zijn daarom van levensbelang voor gamers die ook de CoD-controls gewend zijn.

Zo staat bijvoorbeeld standaard ingesteld dat de je de knop van de zoom-functie van het primaire wapen niet ingedrukt hoeft te houden. Dit is zeker even wennen. Deze veranderde controls vereisen wel een andere speelstijl, want in Call of Duty is het vaak snel even accuraat richten door middel van een red dot sight, of een scope op de wat moderne wapens. Omdat zowel de multiplayer als de singleplayer vrij snel verlopen gebruik ik de zoom vrij weinig.

Er zijn wel alternatieve controls beschikbaar voor degene die dit wensen. Verder voelt de gameplay wat trager aan dan andere shooters en heb ik de indruk in sommige levels, vooral online, tegen wat obstakels aan te lopen.

Iets waar een moderne shooter niet zonder kan is een uitgebreide en intense multiplayermogelijkheid. Killzone 2 is daar gelukkig geen uitzondering op. Wat me opviel is, en volgens mij is dat nieuw (althans, ik ben het nog nergens anders tegengekomen), zijn diverse spelmodes tijdens de multiplayer. Zo speel je niet alleen een bepaalde multiplayer-variant, maar is het mogelijk om alle mogelijke varianten in één sessie te spelen net zolang totdat een bepaalde factie de strijd gewonnen heeft.

Ook heeft Killzone 2 bepaalde zaken overgenomen uit andere succesvolle multiplayer shooters. Zo kende Battlefield: Bad Company al de mogelijkheid om trophies en badges te verdienen, en Killzone 2 heeft ook zo’n variant. Al lijken ze moeilijker te verdienen dan in Battlefield, of ik ben gewoon nog niet goed genoeg. Dat kan natuurlijk ook. Hetzelfde geldt voor het rankingsysteem. Door middel van het behalen van een aantal punten is het mogelijk om rangen omhoog te gaan, net zoals in Call of Duty en de Battlefield-reeks.

Op zich is de multiplayer redelijk te noemen al heb ik de indruk dat het allemaal vrij chaotisch overkomt. Misschien komt dat omdat het spel nog vrij nieuw is en iedereen nog bezig is om het spel te verkennen. Ook is het wel jammer dat het spel nog vaak geplaagd wordt door serverproblemen. Laten we dit maar houden op aanloopproblemen, in de meeste gevallen is het geen probleem om te verbinden naar een bepaalde lobby.

Guerrilla Games heeft ook wekelijkse en maandelijkse ranglijsten geïntroduceerd. Dit hebben ze gedaan om ook beginnende spelers de kans te geven om zich in een ranglijst te nestelen. Op zich een leuke twist aan de rankings.