, , , ,

Nintendo verraste vriend en vijand door op de E3-persconferentie van 2008 aan te kondigen dat Rockstar bezig was met een versie van Grand Theft Auto voor de DS-handheld, met de ondertitel Chinatown wars. Destijds tastte iedereen nog in het duister over een mogelijke uitwerking van het spel, maar wel was duidelijk dat Rockstar zijn best zou moeten doen om de klassieke GTA-spelervaring aan te kunnen bieden op de DS.

In september lekte er meer informatie uit door een publicatie in het Nintendo Power-magazine. In december werd daarnaast duidelijk dat het spel op 17 maart 2009 uit zou komen in Amerika en dat Europa drie dagen later aan de beurt zou zijn. Aangezien we inmiddels op die datum zijn aangeland is het tijd voor een review van deze game. Maakt Grand Theft Auto: Chinatown Wars (verder GTA: Cw) de verwachtingen waar? En waar is de DS toe in staat? Je leest het in onze review.

Het verhaal

Het verhaal begint met een introductie van de hoofdpersoon genaamd Huang Lee, in het spel zul je in zijn huid kruipen. In de intro wordt verteld dat de vader van Huang, het hoofd van een Chinese triade in Hong Kong, vermoord is. Lee wordt daarop naar Liberty City gestuurd met het heilige zwaard ‘Yu Jian’, dat tevens een erfstuk is in de familie van Lee. De bedoeling is dat Lee het zwaard aflevert bij zijn oom Wu "Kenny" Lee, zodat het erfstuk in de familie blijft. Lee is de leider van een van de triades in Liberty City.

Het zwaard is echter ook belangrijk voor de positie van Kenny Lee, omdat hij met het zwaard een grotere kans maakt om de baas te worden van alle triades in Liberty City. Die positie wordt bekleed door de 73-jarige Hsin Jaoming. Er zijn naast Kenny echter ook nog andere personen die azen op de plek van Hsin, te weten Hsin’s zoon Chan Jaoming en Zhou Ming, een hooggeplaatste leider binnen de triades in Liberty City.

Het afleveren van het heilige zwaard lijkt een eenvoudig klusje voor Huang Lee, hoewel hij niet gewend is om voor zijn geld te werken. Bij aankomst in Liberty City staat hem echter een nare verrassing te wachten, want zijn welkomstcomité zijn de moordenaars van zijn vader. Bij de ontvoering raakt Huang gewond aan zijn hoofd, waardoor zijn ontvoerders denken dat hij dood is. Ze besluiten Huang samen met de auto te dumpen in de Humboldt rivier. Huang is echter niet dood en wordt letterlijk en figuurlijk meteen in het diepe gegooid.

Daar begint ook meteen het spel. Al tikkend op het onderste scherm van je DS breek je de achterruit van de auto en ontsnap je naar de oppervlakte.