3min

Tags in dit artikel

, , , ,

Graphics, geluid en multiplayer

Graphics


Al eerder kwam uit screenshots en filmpjes naar voren dat GTA: Cw gebruikmaakt van een 3D-engine en cell-shaded graphics. Dat geeft het spel een leuke cartoonachtige sfeer die prima geschikt is voor deze game. De engine heeft verder een prima framerate, alles loopt als een zonnetje en de DS lijkt er nergens moeite mee te hebben.

Soms is het allemaal wat priegelig wegens de beperkte schermgrootte van de DS, maar dat stoort nooit. De ontploffingen zien er verder supergoed uit voor een DS-game. De engine perst er verder nog een soort van physics uit. Hoewel niet enorm uitgebreid kunnen voertuigen over de kop vliegen en kantelen, wat het spel extra pit geeft.


De uitwerking van de stad Liberty City is zoals gezegd super. Je herkent allemaal grappige dingetjes uit GTA IV, waaronder de bekende restaurants en de hotdog-kraampjes. Verder lopen er allemaal mensen rond op straat en af en toe gebeurt er iets bijzonders zoals een achtervolging door de politie. Zoals van van GTA verder gewend zijn worden de missies aan elkaar gepraat middels cut-scenes. Dit wordt weergegeven in de vorm van een stripverhaaltje en niet met filmpjes, daarvoor is de DS toch iets te beperkt.

Geluid


Het geluid klinkt over het algemeen wat blikkerig, maar ook hier komen weer de capaciteiten van de DS om de hoek kijken. De omgevingsgeluiden zijn prima, elke auto heeft zijn eigen motorgeluid, de mensen schreeuwen als je over ze heen rijdt en de politie bezigt de bekende grove taal als ze je uit je auto proberen te sleuren.

Er is ook muziek, er zijn zelfs verschillende radiostations, zoals we uit andere GTA-delen kennen, maar de muziek wordt helaas niet aan elkaar gepraat door dj’s, je zult ook tevergeefs zoeken naar bekende tunes. Ook de cutscenes zijn niet ingesproken, maar ook dit is weer te wijten aan de beperkingen van de DS. De conversaties zijn echter hilarisch genoeg om dat minpuntje weg te poetsen.

Multiplayer


Het is mogelijk om het tegen maximaal drie andere gamers op te nemen via de draadloze verbinding van de DS. Gamen via het internet gaat helaas niet, je vrienden moeten in dezelfde kamer als jij zitten. Trouwens, ze moeten ook allemaal een eigen exemplaar van de game hebben. Maar als aan die voorwaarden voldaan is kun je genieten van diverse spelmodi.

Uiteraard kun je het klassieke deathmatch spelen en tegen elkaar racen. Ook is er een mode waarbij je een truck moet ophalen en terugbrengen naar je basis terwijl je aanvallen van je tegenstanders moet afslaan. Ook is er een coöperatieve mode waarbij je met een vriend een basis moet verdedigen tegen computergestuurde vijanden.

Anderzijds is het ook mogelijk om te pochen met je statistieken, dat kan simpelweg door ze via je DS te uploaden naar Rockstars Social Club. Een grappige feature. Als laatste kun je je vrienden via Wi-Fi friendcodes nog waypoints doorgeven, zodat je moeilijk te vinden items aan elkaar door kunt geven.