3min

Tags in dit artikel

, , ,

Gameplay

Autolog

Wanneer Need for Speed: Hot Pursuit wordt gestart volgt na een introductiefilmpje en een trailer van de opvolger van de game, het hoofdmenu. Dit is opgedeeld uit de onderdelen foto’s, wall, hot pursuit online, carriére, aanbevelingen, nieuws en de winkel.

De meeste onderdelen spreken voor zich, er zit een foto-editor in de game, op de wall zie je alle berichten van vrienden, de aanbevelingen tonen races waar je jezelf nog op kan verbeteren en in de winkel kan men pakketten auto’s kopen.



Mensen die van sociale elementen in games houden, vallen met Need for Speed: Hot Pursuit werkelijk met de neus in de boter. De game is voorzien van een zogenaamd ‘Autolog’, waarmee men voorzien wordt van data van mensen uit de vriendenlijst, die ook aan de slag zijn gegaan met Need for Speed: Hot Pursuit.

Dit gegeven betekent voor de single-player-mode bijvoorbeeld dat voor de start van een race de tijden van je vrienden getoond worden. Zo heb je alvast een richtlijn van wat mogelijk is. De competitieve mensen willen natuurlijk ook graag de tijden van vrienden verbeteren. Indien succesvol, is het mogelijk om een vriend een bericht te sturen waarin ze op de hoogte worden gesteld van de verbetering, wat natuurlijk voor een tegenreactie kán zorgen.



Dit sociale element is natuurlijk alleen interessant wanneer mensen uit je vriendenlijst aan de gang zijn gegaan met Need for Speed: Hot Pursuit. Indien dit het geval is, mag dit zeker een leuke toevoeging genoemd worden, maar als je de enige bent die de game speelt, heb je er natuurlijk helemaal niets aan.

Racen

Hot Pursuit draait eigenlijk slechts om één ding, achtervolgingen. Zij het als achtervolger, zij het als opgejaagd wild. De speler kan in de carriére-mode kiezen tussen wedstrijden als racer of politie. De modes spreken voor zich, als racer probeer je te ontkomen aan de politie, als politie probeer je racers in te rekenen.



Naar verloop van tijd verdien je meer auto’s en betere hulpmiddelen. Bij hulpmiddelen moet men denken aan spike-strips, blokkades, helikopters en stoorzenders. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om tegenstanders het leven zuur te maken.

Eigenlijk is er één groot nadeel aan de carriére-mode en dat is dat de spanning van de races niet altijd aanwezig is. Er zitten namelijk ook veel time-trial-achtige uitdagingen tussen die gewoon doodsaai zijn, je rijdt immers in je eentje over een uitgezette racebaan, tegen de tijd. Hot Pursuit moet het hebben van de achtervolgingen, die dus helaas niet ten alle tijden aanwezig zijn.



Verder is het ook een beetje krom dat coureurs na het raken van bijvoorbeeld een spike-strip hun race weer gewoon kunnen voortzetten. Auto’s hebben een levensbalk, als deze leeg is, is het klaar voor de desbetreffende coureur. Niet erg reëel, maar voor de races wel beter, anders zou het wel erg gauw afgelopen zijn.

In tegenstelling tot veel recente delen uit de Need for Speed is het mogelijk om in de omgeving rond te rijden. Wat hier echter het nut van is, is ons niet bekend, in de tijd dat we zelf rondreden vonden er geen politie-achtervolgingen plaats, en zagen we ook geen challenges.



Online

Online zijn er drie modes beschikbaar, een 4 tegen 4 race, waarin politie en racers het tegen elkaar opnemen. Voor de politie is het de bedoeling dat de racers niet bij de finish komen, op wat voor manier dan ook. Als racer heb je twee mogelijkheden, de politie koud maken of zo snel mogelijk bij de finish terecht komen. Naast het ontvluchten van de politie is het natuurlijk de het doel om als eerste de race te eindigen.

De tweede mode is de Interceptor-mode, waarin één racer en één politie-agent het tegen elkaar opnemen in een soort deathmatch. Er is geen finish, wel een circuit waarover de uitdaging zal plaatsvinden. Door wapens tegen elkaar te gebruiken zal er uiteindelijk één van de twee coureurs met een kapotte auto eindigen, dat is dus de verliezer.

De laatste mode is simpelweg de race-mode, waarin maximaal acht spelers een race van start tot finish rijden. Geen wapens, geen politie, wel spanning.