3min

Interface: Material Design

Google heeft het uiterlijk van Android in de afgelopen jaren regelmatig op de schop genomen en komt nu met Material Design. De beginselen van deze ontwerptaal stammen echter al uit medio 2012, toen de Google Now-dienst geïntroduceerd werd. Deze persoonlijke hulp werd visueel gepresenteerd in de vorm van kaarten, waarbij elk onderwerp als een apart onderdeel wordt getoond. Google heeft op die gedachte voortgeborduurd en de nodige zaken toegevoegd, maar de basis van de Google Now-interface is voor de zoekgigant overduidelijk het startpunt geweest.

Material Design is de vervanger van Holo, een ontwerptaal die de zoekgigant in 2011 met Android Ice Cream Sandwich introduceerde. Sindsdien zijn er de nodige zaken aangepast, maar Material Design is absoluut de grootste visuele wijziging tot op heden. En met succes, want er komt dankzij Material Design eindelijk echte eenheid in de verschillende onderdelen van Android.


Voorheen was het zo dat het uiterlijk van verschillende standaard meegeleverde applicaties soms in de verste verte niks van dat van een andere meegeleverde app weghad, afgezien van wellicht het lettertype. Met Material Design zijn er duidelijk herkenbare elementen bedacht, waar elke app aan moet voldoen. Bovenin elke applicatie zit bijvoorbeeld een vrij forse balk met een karakteristieke kleur. De balk is verder in de regel voorzien van een stukje tekst aan de linkerzijde en wat knoppen aan de rechterzijde. Voor de overige schermruimte wordt veelvuldig gebruikgemaakt van grote witte vlakken en felle kleuren voor iconen en andere grafische elementen. Het uiterlijk oogt aantrekkelijk, vrolijk en minimalistisch.

Het idee van Material Design is dat de gebruiker een summier gevoel van diepte krijgt, door subtiele associaties te maken met zaken als belichting, kleuren, inkt, papier en schaduwen. Met iOS 7 heeft Apple dit soort skeuomorphische elementen (gelijkenissen met de echte wereld) juist angstvallig overboord gedaan. Het is echter niet zo dat Google juist het omgekeerde pad bewandelt. Material Design vindt zijn oorsprong dan wel bij zaken uit de echte wereld, Google heeft niet getracht om één op één kopieën van bijvoorbeeld biljartlakens en notitieboekjes te maken, zoals Apple destijds met iOS deed. Die periode zijn we waarschijnlijk ook in zijn geheel voorbij. Het was in 2007 nog nodig om mensen te laten wennen aan digitale producten en daarom vast te houden aan de echte wereld, na een gewenningsperiode van enkele jaren kunnen interfaces nu volwassen worden en dat soort invloeden loslaten of heel losjes gebruiken zoals Google nu doet.


Material Design oogt schoon, opgeruimd en overzichtelijk. Het kleurgebruik is per applicatie verschillend en dat geeft de interface wat extra flair. Dat is misschien ook wel nodig, want elke app is vanuit hetzelfde principe ontworpen en alles ziet er dus in de basis ongeveer hetzelfde uit. Door het kleurgebruik heeft elke app toch ook weer een eigen karakter. Door gebruik te maken van schaduwen en zwevende elementen benadrukt Google het belang van sommige elementen. In Gmail zien we bijvoorbeeld links onderin de app een zwevende cirkelvormige rode knop met een potloodje erin, waarmee je snel een nieuwe mail kunt opstellen, wat natuurlijk een belangrijk element van de app is. In Maps vind je eenzelfde knop om snel een route naar een geselecteerd punt te vinden.

Bij Material Design staat interactie met de interface ook centraal. Veel elementen reageren op een bepaalde manier op aanrakingen, om indien relevant visuele feedback te geven. Dat maakt de interface levendig ondanks dat deze toch erg plat is. Ook gaat het wisselen van schermen gepaard met animaties, maar slechts zelden zijn deze overdreven aanwezig of zitten ze in de weg. Het voelt allemaal erg logisch aan en dat is natuurlijk louter positief.

Google is van plan om alle producten van het minimalistische Material Design-ontwerp te voorzien, dus ook applicaties buiten Android om. Denk bijvoorbeeld aan apps voor het eigen Chrome OS, maar ook Apple’s iOS en de webvarianten van bijvoorbeeld Google Search en Gmail moeten eraan geloven. Een deel van de updates zijn in de afgelopen maanden al uitgerold, maar Google is nog niet klaar.

Wil je meer weten over Material Design, dan kan je terecht op een speciale, uitgebreide website waarin Google veel uitleg geeft.