, ,

Gebruik

Gebruik

Na wat verschillende bestandsformaten op een USB-stick te hebben gezet, prikte we deze in de mediaspeler. De Dune herkent de stick vrijwel meteen en geeft alle bestanden netjes in een lijst weer. Onder de verschillende formaten liepen wij eigenlijk alleen tegen het formaat .f4v aan wat de speler niet slikte. De meest doorgaande bestanden als ISO, MKV, AVI en MOV draait de speler soepeltjes af.

Onder het afspelen liepen we echter wel tegen een klein puntje aan. Wanneer we onder de film wisselde van ondertiteling van bijvoorbeeld Nederlands naar Engels blijft de Lite 53D hangen op de laatste zin van de laatst gekozen taal. Enkel doorskippen naar een volgend hoofdstuk loste dit probleem op. Dit is natuurlijk best storend te noemen. Ondanks dat je onder een film niet vaak zal wisselen van ondertiteling maar vooraf selecteerd zal je misschien niet vaak tegen dit probleem aanlopen maar dat moet gewoon goed werken op een mediaspeler. Dit lijkt ons echter een softwarebug die Dune wellicht nog kan verhelpen.

De Sigma Designs 8653 media processor die de mediaspeler aan boord heeft kan zijn werk goed aan. De Lite 53D van Dune HD heeft niet lang nodig om films, mappen of afbeeldingen te laden en speelt de media zonder haperingen af. Bij zowel lichte als zwaarder geanimeerde films liepen wij niet tegen haperingen of vervormingen aan. Alleen .ISO bestanden deden wat langer over het laden van de menus en film maar de laadtijd is nog steeds bij lange na niet storend lang te noemen.

Waar de mediaspeler natuurlijk voor bedoelt is. is het vergemakkelijken van het afspelen van films. En waar kijk je deze films? Juist, vooral op de bank of in bed. Daarom zit er een mooi afstandsbediening bij de mediaspeler. De afstandbediening is matzwart afgewerkt en de toetsen lichten op in het donker. Het is dus niet zoeken naar de juiste knop in het donker. De afstandsbediening is erg uitgebreid en doet wat hij moet doen. Enkel goed richten op de mediaspeler is wel vereist.

Wanneer wij een luisterend oor richten op de Lite 53D zijn we ook aangenaam verrast aangezien de mediaspeler nauwelijks geluid produceert. Waar we bij andere mediaspelers die we hebben getest nog wel eens storende harde schijven konden waarnemen onder een film is de Lite 53D zo goed als stil.

Verder doen de netwerkverbindingen van de Dune HD hun werk goed maar zijn de kopieersnelheden niet van de hoge cijfers maar wel voldoende. Bij het testmodel ontvingen wij een wireless antenne welke daarbij is inbegrepen, bij de goedkoper versie zonder harde schijf is de antenne optioneel. De wireless verbinding vindt snel een netwerk en is vervolgens ook snel verbonden. De Dune HD geeft je zelfs de mogelijkheid om de mediaspeler een vast ip-adres te geven. Dit is natuurlijk erg handig voor de mensen die hun netwerk graag duidelijk en overzichtelijk hebben.

Standaard wordt de mediaspeler al gedeeld in het netwerk en hoeft er in principe weinig te gebeuren om een bestand vanaf een computer in hetzelfde netwerk naar de mediaspeler te kopiëren. Daarnaast heeft de mediaspeler ook de mogelijkheid om bestanden vanaf een NAS af te spelen. Ook dit is vrij simpel te doen door deze in he zelfde netwerk te hangen en te delen. Daarna zal er in het hoofdmenu naast de harde schijf van de Dune zelf en een eventuele usb-stick ook de NAS als afspeelmedia weergegeven worden.