, , ,

Gebruikservaring

De MSI GT780R is om te beginnen een beest van een machine. Hoewel we al meldden dat we een computer van dit formaat moeilijk kunnen kwalificeren als een schootcomputer, is de GT780R natuurlijk wel portable. Hij kan dienen als desktop-vervanger of als game-systeem voor onderweg. De echte gamer wordt zowel door de specs als het ontwerp van het systeem niet in steek gelaten, zo veel mag duidelijk zijn.

Scherm

Het scherm oogt niet zo prachtig als de spiegelende schermen die we vandaag de dag zo gewend zijn. Dat betekent echter niet dat het scherm van de GT780R niet goed is, in tegendeel zelfs. Als we het scherm immers in gebruik nemen voelen we direct een verlangen naar die goede oude tijd, toen alles nog goed leesbaar was en het gebruik boven het uiterlijk van een systeem stond. Het scherm weerspiegelt niet en biedt een hogere resolutie dan dat we normaliter op een laptop vinden. Natuurlijk is het niet zo dat we nog nooit een laptop met een Full HD-scherm langs hebben zien komen, maar het is wel de hoogste resolutie bij dit type producten dat we tot nog toe zagen. Dus, wat wens je nog meer?

Toetsenbord

Het toetsenbord is ontworpen voor gamers, zo beweert MSI. Persoonlijk ben ik wat teleurgesteld in deze bewering. Afgezien van de instelbare verlichting van de toetsen, die voor gamers niet bijzonder veel toevoegt, is er weinig te ontdekken dat gamers een extraatje zal bezorgen. Bij de GT663R zagen we bijvoorbeeld dat de WASD-toetsen een andere kleur kregen, waardoor ze extra opvielen. Het was bijvoorbeeld al interessanter geweest als we elke toets een kleur zouden kunnen toewijzen, voornamelijk de belangrijke toetsen voor het spelen van een game, zoals er verder nog de Shift-, Spatie-, Enter- en Control-toetsen zijn, bijvoorbeeld.

Trackpad goes bad

Iets dat echter meer pijn doet, is het trackpad. Tijdens het gebruik lijkt er in eerste instantie niet veel mis mee, maar na een paar minuten gebruik te hebben gemaakt van het apparaat verandert mijn mening volledig. De basisfuncties van het trackpad werken prima, maar de scrolfunctie is volledig verpest. Het trackpad is geschikt gemaakt voor multitouch-gebaren en dat betekent dat de gebruiker met twee vingers kan scrollen. MSI heeft hier echter een eigen draai aan gegeven. In plaats van het normale gebruik van een trackpad moet je dit zien als een soort hendeltje dat je naar boven en beneden drukt om te scrollen. Zo lang je je vingers op het trackpad drukt na het inzetten van een scrol-actie, zal het systeem blijven scrollen. In principe een prima gedachte, het bespaart immers moeite. Ware het niet dat MSI deze functie bijzonder gevoelig heeft gemaakt en dat het daardoor bijna altijd gebeurt dat je vanaf de bovenkant van een site gelijk helemaal onderaan belandt bij het scrollen. Het midden valt simpelweg vrijwel onmogelijk te bereiken middels het trackpad. Natuurlijk kunnen we de pijltjes-toetsen gebruiken, maar als je de trackpad gebruikt gaat daar niet je voorkeur naar uit.

Windows-aanpassingen

Wanneer het systeem voor het eerst volledig doorgestart is, zal het misschien niet direct opvallen, maar MSI heeft op subtiele wijze een klein programma genaamd S-Bar toegevoegd, waarmee de gebruiker de touchstrip die boven het toetsenbord zit kan instellen. Verder kan vanuit de S-Bar ook een scala aan programma’s die MSI heeft voorgeïnstalleerd worden ingesteld. De S-Bar is als deze inactief is alleen zichtbaar middels een Ster die bovenaan de desktop staat. Als de cursor hier naartoe wordt bewogen zal de S-Bar verschijnen. Op zich is de S-Bar handig, maar zeker geen killer-feature.