, , ,

De Acer Iconia W510 is voorzien van de standaardapplicatie van Windows 8, voor het nemen van afbeeldingen. In deze applicatie kan je niet veel instellen of aanpassen. Je hebt hierbij eigenlijk alleen de mogelijkheid om te wisselen van camera, de resolutie in te stellen en een timer te gebruiken. Dat is alles. Zelfs een snelkoppeling naar de fotogalerij van eerder genomen foto’s ontbreekt, evenals een inzoommogelijkheid. Natuurlijk kan je in de Windows Store van Windows 8 applicaties vinden waarmee je meer mogelijkheden hebt.

Foto’s

Opvallend genoeg staat de applicatie standaard ingesteld op het nemen van foto’s in een resolutie van 2,1 megapixel. Dat terwijl de camera maximaal 8 megapixel ondersteunt. Natuurlijk veranderde ik die instelling naar het maximum voor het testen van de camera.

Wat bij het nemen van de eerste foto’s direct opvalt is dat de camera soms moeite kan hebben met het goed vastleggen van kleuren. Deze zijn al gauw verzadigd en bij kleine kleurverschillen kan dat problemen opleveren. Zo is duidelijk te zien dat de punaises in het linkerbakje vrijwel dezelfde kleur hebben op de foto. Wanneer de flitser wordt ingezet, is het verschil duidelijker. Op beide foto’s zit ook aardig wat ruis.

Binnen, met goede belichting

Binnen, met slechte belichting en flitser

Die ruis is ook op de overige foto’s die buiten zijn genomen redelijk goed waarneembaar op de foto’s. De foto van de stenen mist daarnaast scherpte. Al met al stelt de camera bij het nemen van foto’s teleur.

Buiten, van dichtbij

Buiten, middellange afstand

Buiten, van lange afstand

Video’s

Daar houdt het echter niet mee op. Ook de video’s zijn van matige kwaliteit. Het beeld is vaal en opnieuw is ruis zichtbaar. De auto’s komen daarnaast stotterend door het beeld razen. De stabilisator weet ook de kleine bewegingen niet te filteren.