,

Hardware en bouwkwaliteit

Tijd om eens dieper in te gaan op de hardware van de Galaxy Camera. Het prijskaartje van 499 euro is namelijk best hoog voor een digitale camera, aan de andere kant is het voor een high-end smartphone gemiddeld tot laag. Er zitten dus eigenlijk twee kanten aan het verhaal, als we puur en alleen kijken naar de prijs, maar eerlijk is eerlijk, de primaire functie is die van een camera. Voor een digitale camera is 499 euro gewoon veel geld, zijn er betere camera’s te krijgen voor dit geld? Dat weet ik wel zeker, maar deze zullen niet dezelfde mogelijkheden bieden op softwaregebied als dat deze camera kan.

De Galaxy Camera beschikt over een Exynos 4412 quad-core processor met een kloksnelheid van 1,4 GHz. Samsung gebruikt deze chip ook in de Galaxy S III, het vlaggenschip onder de smartphones van het Koreaanse bedrijf. Samsung heeft dus duidelijk niet bezuinigd op de specificaties van de camera, om Android goed te laten draaien. Ik denk dan ook dat de hardware zeker zijn geld waard, het is en blijft echter toch een camera.

Kijken we verder naar de hardware, dan zien we een Samsung zoom lens van 23mm met een brandpuntsafstand van 4,1 tot 86,1 mm en een diafragma van 2,8 tot 5,9. De ISO-gevoeligheid kan worden ingesteld van 100 tot 3.200.

Verder zijn de kiekjes die je maakt te zien op het 4,8 inch grote touchscreen, dat is voorzien van een beschermende laag Corning Gorilla Glas 2.

Bouwkwaliteit

Een ander belangrijk punt van de camera is uiteraard de bouwkwaliteit. Deze moet uiteindelijk immers wel tegen een stootje kunnen. Het laten vallen van de camera is uiteraard nooit aan te raden, maar we denken dat de camera wel degelijk tegen een stootje kan. De camera voelt zeer stevig aan en er zit nergens speling op de behuizing. Uiteraard is het zwakste punt van de camera de lens, zeker als de camera aan staat en deze is uitgeschoven. Mocht de camera op de uitgeschoven lens vallen, dan is de kans het grootst dat er permanente schade ontstaat. Al vinden we ook de lens vrij stevig aanvoelen, als deze beschadigd raakt is het toch wel einde verhaal voor de camera, de lens is namelijk niet makkelijk vervangbaar.

Het scherm aan de achterzijde is zoals eerder aangegeven uitgevoerd met Corning Gorilla Glass 2. Hierdoor is het maken van krassen vrijwel onmogelijk op dit grote scherm. Samsung heeft gekozen voor hoogwaardige materialen en dat is duidelijk terug te zien.