Geluid, Camera, Windows Hello, Scherm

Microsoft heeft de speakers van de Surface Pro 4 aan de bovenkant van de linker- en rechterzijkant geïntegreerd, hierdoor biedt de Surface Pro 4 stereogeluid. Het volume van de speakers kan flink open worden gezet, zonder dat het geluid hierbij enorm vervormd. Voor een dergelijke dunne tablet weet de Surface Pro 4 zeker goed geluid te produceren, uiteraard blijft de ruimte beperkt en is het nooit perfect.

Voor audio-ondersteuning bij een kleine presentatie of een beetje achtergrond muziek is het zeker voldoende. Voor de rest is een externe speaker natuurlijk altijd aan te bevelen. Microsoft heeft wel gewoon goed geluid uit de tablet weten te persen.

De Surface Pro 4 beschikt over drie camera’s, een 8 megapixel camera aan de achterzijde en een vijf megapixel camera aan de voorzijde. Daarnaast is er aan de voorzijde nog een infrarood-camera aanwezig waarmee het mogelijk is gebruik te maken van Windows Hello.

Zowel met de 5 megapixel als de 8 megapixel camera is geschikt om foto’s mee te maken of te filmen. Als je video’s opneemt kan dat in maximaal 1920 x 1080 pixels, oftewel Full HD. Uiteraard hebben we ook enkele foto’s gemaakt met de tablet en die zijn zeker niet slecht, maar de meeste high-end smartphone-camera’s zijn wel net een stukje beter.

Windows Hello

Zoals vermeld zit er op de voorzijde van de Surface Pro 4 een infraroodcamera en deze wordt gebruikt voor authenticatie in Windows 10. Zo kan je automatisch inloggen in Windows 10 via deze infrarood-camera. De camera zal detecteren dat jij de juiste persoon bent die voor het scherm zit en dus automatisch inloggen in Windows 10. Dit is ook niet te omzeilen door een foto voor de camera te houden, er is zelfs een test gedaan met verschillende eeneiige tweelingen en die konden niet op elkaars systeem inloggen, ook al zijn ze voor het menselijk oog niet uit elkaar te houden. Dit is overigens optioneel en hoeft niet perse gebruikt te worden. Al kan het in veel gevallen veiliger zijn dan toch een wachtwoord in te typen, want een wachtwoord kan eventueel over je schouder worden meegelezen. Zeker als je in een publieke omgeving bent.

Scherm

Het beeldscherm van de Surface Pro 4 is weer een stukje groter geworden en telt nu een schermdiagonaal van 12,3 inch. Dat is Microsoft gelukt zonder de tablet zelf groter te maken, de rand rond het scherm is namelijk dunner gemaakt. De schermresolutie is daarmee ook iets toegenomen en telt 2736 x 1824 pixels. Het aantal pixels per inch is daarmee flink toegenomen ten opzichte van vorig jaar, de Surface Pro 4 beschikt over 267 pixels per inch en de Surface Pro 3 over 216 pixels per inch. Het beeld is dus een stuk scherper geworden. Ook over de kijkhoek valt overigens niet te klagen.

Microsoft laat verder weten dat de drukgevoelige laag in het scherm twee keer zo accuraat is als vorig jaar. Of de kleuren van het scherm en de helderheid hadden we de afgelopen jaren al niet te klagen en ook nu heeft Microsoft weer voor een kwalitatief hoogwaardig scherm gekozen.