, ,

Maken en bewerken

Het derde tabblad van StartSmart is Maken en bewerken (want de eerste was de Startpagina en de tweede was Rippen en branden). De eerste applicatie die hiervan gebruikmaakt is Nero PhotoSnap, een erg simpele applicatie.

Nero PhotoSnap

Nero PhotoSnap doet hetzelfde als Picasa en Windows Live Fotogalerie, terwijl die programma’s gratis zijn. Enkele van de features bestaan uit het croppen van afbeeldingen, kleurcorrecties toepassen, rode ogen en ruis wegwerken en belichting verbeteren. Deze veranderingen kunnen ook automatisch gebeuren met één klik op de knop, dezelfde feature die MAGIX aanbiedt. Erg gebruiksvriendelijk.

[center]Nero PhotoSnap met linksonder de oude en de nieuwe foto na het effect[/b][/center]

Wanneer er op Extra wordt gedrukt komt er nog een set van bewerkingen tevoorschijn. Dit zijn echter meer ‘fun-effects’ dan echt de benodigde dingen, zoals het verouderen of spiegelen van een foto. Nadat bewerkingen uitgevoerd zijn kan de foto afgedrukt worden, de foto kan niet worden geüpload naar My Nero, noch kan deze gebrand worden of worden geïmporteerd in Nero Vision voor een diavoorstelling.

Nero Vision

In Nero Vision kun je dvd- en cd-video’s maken, films bewerken en nog een boel andere dingen. Ook kunnen er schijven gewist worden. Bij Nero Vision komt weer duidelijk naar voren wat in het hele pakket ontbreekt, namelijk integratie. Je kan de gemaakte film niet meteen branden. Deze moet je eerst opslaan en importeren in Nero Express of Burning ROM.

[center]Nero Vision: Films maken[/b][/center]

Nero Vision is verder als iedere andere Nero-applicatie. Het werkt weer als een wizard. Kies wat je wilt doen, voeg de bestanden toe, kies een menu – die overigens mooie nieuwe 2d- en 3d-templates bevat – en exporteer de film als een bestand. De film kan overigens bewerkt worden in een Moviemaker-achtige omgeving, maar dan wel met nog minder opties en een onduidelijkere interface – vooral de pictogrammen zijn moeilijk te begrijpen.

Nero SoundTrax & WaveEditor

Nero SoundTrax is weer een heel andere applicatie. In plaats van videobewerking kunnen we ditmaal audio bewerken. Na het importeren van een track kun je al snel aan de slag met het bewerken van tracks. Er zitten erg leuke effecten bij waarmee de muziek ook echt beter wordt. Ook leuk is de karaokefilter, die helaas wel wat minder werkt maar toch aardig de stemmen uit de muziek kon filteren. Wel heeft SoundTrax een niet altijd even gemakkelijke gebruikersinterface.

[center]Nero SoundTrax: Een effect toevoegen, let ook op de effectketen[/center][/b]

Ook is er WaveEditor die voor een groot deel overlappende features heeft met SoundTrax. Het enige grote verschil is dat in WaveEditor in de tracks ook geknipt en geplakt kan worden. WaveEditor heeft verder dezelde effecten, verbeteringen en plug-ins, maar is niet in het Nederlands vertaald.

Overig

Als laatste zijn ook Nero Recode en Nero CoverDesigner onderdeel van Maken en bewerken. Met Nero Recode is het mogelijk om dvd’s te bewerken – hercoderen bijvoorbeeld, of nieuwe ondertiteling toevoegen – en deze vervolgens te branden. Nero CoverDesigner kan, zoals de naam al zegt, hoesjes ontwerpen. Het bevat van zichzelf al een groot aantal standaardtemplates en formaten. Er kan natuurlijk ook wat zelf ontworpen worden. Hieruit blijkt dat de vernieuwde interface niet overal is doorgevoerd, CoverDesigner had een oude look.