Global Conquest
Risk á la C&C
Een nieuwe feature in Kane’s Wrath is de Global Conquest mode. Hierin neem je één van de drie groeperingen onder je hoede en probeer je op een wereldkaart gebieden te veroveren. Dit gebeurt een beetje op Risk-wijze. Je begint standaard met vier basissen verspreid over de hele wereld. De locatie van je basis is willekeurig, dus het kan voorkomen dat je een heel gebied voor jezelf hebt, maar ook dat je tegenstanders direct naast jouw basis zitten. Je uiteindelijke doel verschilt per groepering, maar het komt er eigenlijk op neer dat je zo veel mogelijk gebieden moet bezetten en deze onder je controle houdt.
Task Forces
Door zogenaamde ‘Task Forces’ te maken kun je uitbreiden. Maak je een Task Force met een MCV er in, dan kan je daarmee nieuwe basissen bouwen, wat weer meer Tiberium oplevert, waardoor je basissen kunt upgraden en betere Task Forces kunt maken. Ondertussen doet de AI-tegenstander exact hetzelfde en dit leidt dan ook vaak tot confrontaties, omdat de tegenstander jouw basis wel een mooie plek voor de zijne vindt.
Zelf vechten of niet?
De actie op de wereldkaart is turn-based, maar gevechten kun je op twee manieren uitvechten: Auto-Resolve of Real-Time. De eerste optie is het snelste, maar dan moet je Task Force wel kunnen winnen van de tegenstander. Het is dus belangrijk dat je Task Force een goede balans heeft tussen de verschillende units, want als je geen luchtafweergeschut hebt, dan is je Task Force een makkelijke prooi voor de tegenstander zijn vliegtuigen.
Als je kiest voor Real-Time, dan begin je een gevecht zoals we die van de Skirmish-mode kennen. Heb je een MCV in je Task Force, dan kun je een basis bouwen, heb je die echter niet, dan moet je het doen met de beperkte hoeveelheid eenheden die er in zitten. Heeft de tegenstander wel een MCV, dan kan hij wél een basis bouwen. Win je in Real-Time, dan vernietig je de Task Force van de tegenstander.
Powers
Als het spel eenmaal een paar beurten verder is, dan is het tijd om de basissen uit te rusten met Special Buildings, deze geven je Powers of laten je de Epic-Unit van jouw groepering bouwen. Het is ook mogelijk om je superwapen te bouwen in de wereldkaart-view, waardoor je een vijandelijke basis een enorme dreun kan geven en waarna jij snel je legers orders geeft om de basis aan te vallen.
Alles wat je in Real-Time uitvecht heeft effect op het resultaat. Wordt jouw basis aangevallen, verlies je een aantal gebouwen en units, maar win je uiteindelijk wel, dan ben je die gebouwen of units wel kwijt in de werelkaart-view. Units die je tijdens de Real-Time gevechten bouwt kan je echter niet meenemen naar de wereldkaart-view.
Balans
Al met al is het een erg leuke gamemode, maar echt verslavend is het niet, misschien wel omdat de landkaart niet "echt" oogt, maar meer een simpele virtuele weergave is, waar alle continenten maar aan elkaar geplakt zijn. Ook is de balans niet helemaal goed, de Scrin bijvoorbeeld verdient erg weinig Tiberium per basis,en de GDI weer erg veel. Ik heb verschillende Global Conquests gedaan met de GDI en in geen enkel potje kwam de Scrin ook maar in de buurt van hun missiedoelen. Het op gang komen met de Scrin is nog flink lastig met de NOD en GDI om je heen, maar zodra je de vliegtuigen van de Scrin kan bouwen ben je onverslaanbaar. De vijand heeft amper luchtafweergeschut en je vliegtuigen zijn ten eerste erg sterk en ten tweede erg goedkoop. Je kunt dus makkelijk met één Task Force een aantal basissen in puin leggen zonder dat je de Task Force moet terughalen om te repareren.