, ,

Detail

Dieper kan niet

Gelukkig is er ook de mogelijkheid om zo veel te doen als je zelf wilt. Wil je het jeugdteam en reserveteam ook zelf managen? Dan doe je dat toch? Zo niet, dan laat je het je assistent doen. Wil je de perfecte tactiek bedenken tegen een bepaalde tegenstander? Vraag dan je assistent om hulp voor tips over de zwakten van je tegenstander, en pas daar je tactiek op aan.

Je kunt met je spelers praten, hun trainingsresultaten volgen en daar eventueel hun schema op aanpassen of je laat ze begeleiden door een oudere speler, in de hoop dat ze iets oppikken. Geef je spelers complimenten voor hun spel, of wees eerlijk en zeg dat het wel beter kan. Veel dingen hebben ook daadwerkelijk gevolgen voor hun spel. Stamp je de spelers de grond in als ze met 1-0 verliezen, dan zullen ze niet zo blij met je zijn en zullen ze het moeilijk hebben om zich te motiveren voor de volgende wedstrijd. Er is dus een balans tussen opbouwende kritiek en puur afzeiken en die moet je zien te vinden.

Analyse tot in de kleinste details

Elke wedstrijd kun je volledig analyseren als je dat wilt. Zo is het nu mogelijk om per speler te bekijken hoe hij het heeft gedaan in de wedstrijd. Controleer zijn schoten op doel of passes en kijk of die speler misschien beter op een andere positie kan gaan spelen. Ook in je tactiek kun je tot op positieniveau aangeven hoe je wilt dat je spelers zich gedragen. Wil je van minuut tot minuut op de hoogte zijn van je spel? Dan kun je een wedstrijd live kijken en geen seconde missen. Zo kun je soms op tijd ingrijpen en een nederlaag voorkomen. Ook je assistent geeft je advies tijdens de wedstrijd. Zo kan hij aangeven dat een van je spelers moeite heeft zich te concentreren, of problemen heeft met de druk tijdens een belangrijke wedstrijd. Sommige adviezen zijn niet heel erg nuttig, maar andere adviezen kunnen een wedstrijd doen omslaan.

3D engine

Elke wedstrijd was in FM09 al in 3D te bekijken en nu ook weer. De engine is echter verbeterd en sneller gemaakt en het is duidelijk te zien dat er wel wat mee gedaan is. Natuurlijk is het absoluut niet te vergelijken met een engine zoals die van FIFA, maar het is best aardig om te zien, ook al is het detailniveau niet zo hoog. Je kunt zien wat je spelers doen en dat ziet er goed uit. Daar gaat het om in deze game, als je spelers in mooie graphics wilt zien spelen, dan moet je hier niet zijn. Het is en blijft een managerspel en het invoeren van een grafisch indrukwekkende match-engine is een taak die nagenoeg onmogelijk is. Het spel is zonder de 3D engine namelijk al zwaar genoeg voor je pc, vooral als je een paar seizoenen bezig bent. In de 3D-weergave is nu een klein menu toegevoegd waar je snel orders kunt geven aan je team, of snel wissels kunt uitvoeren zonder het spel te onderbreken. Handige toevoeging dus, want je hoeft nu eigenlijk niet meer van scherm te wisselen tijdens een wedstrijd.