3min

Tags in dit artikel

, ,

Verbeteringen

Sneller


Naast het feit dat er veel dingen toegevoegd zijn aan het spel en het spel eigenlijk nog groter is geworden, is er ook gewerkt aan de snelheid van het spel. Bij het starten van het spel kun je opgeven welke landen je wilt toevoegen en welke competities. Zo kun je er voor kiezen om alleen de Eredivisie te laden, en de Jupiler League niet. Zo zullen die clubs geen wedstrijden spelen en ook niet promoveren en degraderen. Het leukste is natuurlijk zo veel mogelijk landen en competities aan te zetten. Dit betekent echter wel dat het spel een stuk langzamer zal worden, omdat alle competities ook gesimuleerd moeten worden. Alle wedstrijden, statistieken en transfers moeten beschikbaar zijn. Hoe verder je zult komen, hoe langzamer het spel wordt.

Gelukkig is de snelheid enorm verbeterd ten opzichte van de vorige game. Ik speel zelf elk jaar met een totaal van 37 competities aan en ik merk dat het spel aanzienlijk sneller is. Het verwerken van resultaten en dergelijk gaat veel sneller en het is soms niet eens te merken. Bij FM09 zat je soms minutenlang te wachten voordat er iets verwerkt was, dat ben ik nu nog niet tegen gekomen (halverwege seizoen 2010/2011).

Als je een redelijke processor hebt (2GHz of hoger) en een stuk of 4GB geheugen, dan zou het spel geen problemen moeten hebben en vlot moeten draaien. Je videokaart is niet echt belangrijk in het spel, vooral je processor wordt zwaar belast. Je kunt het spel dus op elke pc wel spelen, maar het verwerken zal wat langzamer gaan als je pc wat minder snel is.


Kleine minpuntjes


Er is altijd wel iets aan te merken op een spel en dat is bij Football Manager 2010 niet anders. Zo zitten er nog steeds persconferenties in het spel waar jij als manager vragen kunt beantwoorden. Bijvoorbeeld hoe je het spel van een speler vond tijdens de wedstrijd en hoe groot je de kans acht dat je een volgende ronde van een toernooi haalt. Helaas zijn de vragen nagenoeg altijd hetzelfde en is er weinig variatie in de antwoorden, een tactisch antwoord is vaak niet mogelijk. Daarnaast heeft het nagenoeg geen effect op het spel en kost het meer tijd dan je zou willen. Tenzij je écht alles zelf in de hand wilt hebben kun je het net zo goed door je assistent laten doen.

Ook is het weer niet mogelijk om dieper op je training in te gaan. Het blijft een erg simplistisch systeem met wat schuifbalkjes, verder gaat het niet. Al heb ik een vermoeden dat dit in het volgende spel verbeterd gaat worden. De nieuwe Backroom Advice functie is erg handig, maar geeft soms onzinnig advies. Zo scoutte ik een speler die van mijn scout een hoge waardering kreeg en beter was dan mijn huidige spelers, waarop ik besloot een bod uit te brengen. In de Backroom Advice kreeg ik echter een melding dat die speler niet goed genoeg was voor mijn team en dat ik mijn bod moest terugtrekken. Over het algemeen is het advies wel goed, zo geven ze aan wat goede acties zijn die spelers aan kunnen leren, zoals meer lange afstandsschoten proberen, of minder naar voren lopen.


Waardering


Laatste puntje waar ik me vaak over verbaas is hoe de waarde van spelers bepaald wordt. Gedeeltelijk door hun eigenschappen, maar het lijkt me logisch dat een vaak scorende spits of middenvelder meer waard wordt. Dat is echter vaak niet het geval, al leggen ze er 30 in een seizoen in, de waarde blijft vaak gelijk, of daalt zelfs.

Daarnaast is het soms heel erg vreemd wat de eisen van jeugdspelers zijn bij het bieden op een speler. Zo eist een zeventienjarige speler, die wel wat talent heeft, maar nog niet ontdekt is, soms doodleuk een weeksalaris van 90.000 euro. Totaal onrealistisch en compleet belachelijk, aangezien ze op dat moment misschien 300 euro per week verdienen. Bied je dan een aanzienlijke verhoging, 5000 euro per week bijvoorbeeld, dan weigeren ze omdat het salaris onacceptabel is.
Dit komt gelukkig maar heel af en toe voor, dus een echt groot probleem is het niet

Table of contents