, ,

Algemeen

Historie

Ooit begon Sports Interactive met managergames onder de naam Championship Manager. Jarenlang was het de beste en was er niet echt veel concurrentie. De rechten van de game lagen echter bij de uitgever Eidos en Sports Interactive sloot een deal met SEGA om games te ontwikkelen. De naam Championship Manager lag alleen wel bij Eidos, dus de eerste game onder de vlag van SEGA kwam ter wereld als Football Manager 2005. Eidos faalde echter gigantisch en kwam met het wanstaltige Championship Manager 5, wat voor de fans een duidelijk signaal was dat Football Manager de kroon over ging nemen.

Groei & verandering

Championship Manager en Football Manager waren onder beheer van Sports Interactive spellen. gemaakt door fans en voor fans. Alle ontwikkelaars zijn namelijk echte die-hard voetbalfans en dat was altijd te merken aan de database, die enorm goed was. Gelukkig is dat voortgezet in Football Manager reeks, want in de afgelopen jaren is het spel echt enorm verbeterd en veel input van fans wordt ook echt verwerkt in het spel. De database is gigantisch gegroeid, en je kunt nu bijna geen speler ter wereld meer bedenken die niet in het spel zit (uitgezonderd misschien wat jeugdspelers).

Die verbeteringen zien we dit jaar misschien nog wel meer dan ooit terug in het spel. Er is namelijk een compleet nieuwe interface ontworpen die een stuk moderner en handiger oogt, al is het wel enorm wennen voor die-hard FM spelers (ik speel zelf sinds 2006). Voorheen nam de interface een groot deel van het scherm aan de bovenkant en linker- of rechterkant in beslag, nu is het alleen de bovenkant van het scherm, en zijn er veel dropdown menu’s te vinden. Soms is het wat lastiger om iets te vinden, omdat er ten opzichte van FM09 het een en ander verplaatst is in de menu’s.

Groter publiek

Het blijft echter niet bij de interface wat veranderingen betreft, er is duidelijk te merken dat een groot deel van het spel op de schop is genomen. Er zitten veel meer wizards in het spel, die je helpen je weg te vinden in het spel. Gelukkig zijn deze optioneel, maar voor nieuwe spelers is het enorm handig.

Zo is er nu een wizard voor het maken van tactieken. Dit was altijd een lastige bezigheid, maar nu kun je veel makkelijker een tactiek naar jouw smaak samenstellen. Door middel van een aantal stappen bepaald je de formatie van je team, de speelwijze en de instructies per speler. Er is bij alle opties een korte uitleg aanwezig, zodat je nu ook echt weet wat een bepaalde keuze inhoudt voor het spel van je team. Daarnaast zijn nagenoeg alle schermen voorzien van behulpzame knopjes, zoals voor het vragen van advies aan je assistent. Er zijn bijna overal wel verwijzingen te vinden naar andere schermen, om zo snel, en zonder te veel te moeten klikken, te vinden wat je zoekt.