2min

Tags in dit artikel

, , ,

Testresultaten

Voor het testen van de geheugenmodules gebruik ik Everest Ultimate 5 en Sisoft Sandra. Hiermee is er vergelijkingsmateriaal met de eerder geteste Geil DDR3-2000 modules

Als we het XMP profiel selecteren, zien we bij CPU-Z dat het geheugen netjes naar 2200MHz wordt geklokt, en de CPU op 2,93:


Het overklokken van de modules ging eigenlijk moeizaam. Ik verwachtte eigenlijk dezelfde, of hogere clocks dan de recent geteste GeIL modules. Vanwege het feit dat deze modules standaard van de fabriek al 200MHz sneller geklokt zijn en dubbel zo duur zijn. Dat bleek vies tegen te vallen. Als het geheugen hoger ingesteld was dan 2250MHz, bootte het systeem niet meer. In Windows het geheugen naar 2312MHz klokken was wel mogelijk, maar de bandbreedte was uitermate teleurstellend. In Everest zien we nog vooruitgang bij de marginale overklok:


Bij SiSoft Sandra is het helemaal uitermate teleurstellend, we zien een bandbreedte verschil van 0,01 Gbit, terwijl het verbruik omhoog schiet door het voltage van 1,7V:


De Turbulance fan ziet er leuk uit, de blauwe led’s zijn mooi om te zien, maar eigenlijk het enige wat de fan doet is lawaai produceren.
De fan creëert ongeveer 15dB aan extra lawaai.
De RAM-chips tikken bij de OCCT RAM stress bijna de 50 graden Celcius aan, maar de heatsink, zelfs zonder fan erop, blijft lauw.
Dus denk niet dat de fan de overklokbaarheid of stabiliteit zal verbeteren, want dan kom je van een koude kermis thuis. Het ziet er leuk uit, en dat is waarschijnlijk ook precies wat ze hebben gedacht toen ze de Turbulence fan ontwikkelden.

Verder, heeft 2300MHz echt zin? Ligt eraan hoe je het bekijkt. Ben je die-hard overklokker, kan je niet om G.Skill heen. Maar een normale gamer doet evengoed af met een setje van 2000MHz die de helft kost.
Bij DiRT2 zagen we tussen 1066MHz en 2300MHz een FPS drop van 1,3FPS.
In GTA IV was het verschil helemaal ver te zoeken, de extra 1234MHz leverde 0,40FPS meer op.

Table of contents