4min

Tags in dit artikel

, , ,

Benchmarks

Nu wordt het maar eens tijd om te benchmarken!
We beginnen met de "synthetische" benchmark 3Dmark06. Bij deze test laat ik de grafische kaart op standaard klokfrequenties draaien, en de processor op 2,93GHz. Hierbij zien we al een nette score:


Vervolgens overklokken we de MSI R5870 maximaal tot 915MHz voor de GPU, en 1270MHz voor het geheugen. Helaas zien we een kleine vooruitgang in 3Dmark06 van nog geen 200 punten:


Bij de overklok zet ik de Core i7 870 CPU op 4,3GHz. De GPU draait op 915MHz en het videogeheugen op 1270MHz. Dit resulteert in een indrukwekkende score van 26324 punten:


Komt er kort gezegd op neer dat we dus met het overklokken van de processor een prestatiewinst neerzetten van 27 procent!
Helaas betaalt zich dit niet terug in de games, die zijn veelal nog steeds GPU-gelimiteerd.

Hier zijn alle benchmarks te zien van alle spellen die ik heb gedraaid. Let wel, S.T.A.L.K.E.R. is met 4xAA gedraaid. Schijnbaar vond de HD5870 dit al meer dan genoeg:


Ik kan na het draaien van de benchmarks er eigenlijk maar drie woorden aan vuil maken: Wat een beest!
Far Cry 2 met 8xAA op ultra? 52,2 FPS is in mijn vocabulaire zeer goed speelbaar. Ook bij DiRT2 zien we framerates om je vingers bij af te likken. Maar wat me nog steeds tegenviel, is dat Crysis zonder AA en zonder overklok op Very High, "Slechts" 39,5 FPS scoort. Dit is prima speelbaar, maar het geeft je weinig ruimte om Anti-Aliasing aan te zetten. Met 8xAA speelde het niet fijn meer. Mijn advies: overklok en 4xAA. Toen behaalde ik tegen de 38 FPS, wat prima speelbaar is, en het spel er prachtig uitzag.

Van S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky werd ik helemaal ongelukkig. Naar mijn menig vind ik dit spel er absoluut niet uitzien, op het effect van de zon na. De textures zijn blokkerig en stijf, en overall vind ik het gewoon niet mooi. De HD5870 scoort hier met 4xAA 39 FPS wat prima speelbaar is, let wel, S.T.A.L.K.E.R. ging gepaard met gigantische framedrops, dus echt leuk was het niet.
Gelukkig werd ik weer opgefleurd van de framerates van Resident Evil 5. Dit is een spel die er van zichzelf al mooi uitziet, maar bij deze framerates wil je de graphics gewoon hoger zetten. Maar dat kan simpelweg gewoon niet. Daar ergerde ik me bij Shift ook aan, het kán gewoon mooier, de ruimte in FPS is er. Bij mij tenminste ;). Verder, laat je niet verleiden door de framerates van Shift, ook hier kwam ik af en toe frame-drops tegen, en het "voelde" niet helemaal vloeiend. Ook bij GTA IV zien we prachtige framerates, maar ook hier weer frame-drops. Let wel, hier heeft de HD5870 geen aandeel in. GTA IV heeft op z’n zachtsgezegd een brakke engine. Bij Call of Duty 2 Modern Warfare had ik geen last van frame-drops, dus dit zullen specifiek deze spellen zijn, GTA IV, Shift en Clear Sky. Bij GTA IV werden de frame-drops grotendeels verholpen toen ik Hyperthreading op de game uitschakelde, en V-sync aanzette.

Als laatste benchmark Call of Duty Modern Warfare 2. Gloednieuw spel, met mooie graphics, maar ik heb beter gezien. Ook hier zien we framerates waar de gemiddelde gamer best gelukkig van wordt. Call of Duty Modern Warfare 2 speelde gewoon heerlijk. Ik was zo "in-to" de game, dat ik vergeten was dat ik aan het benchmarken was!

Ook in 3Dmark Vantage komen we op 16233 punten bij de performance test.

2,93GHz, Stock3.9GHz, Stock
2,93GHz, OC3.8GHz, OC Record


Maar, waar mogen we de HD5870 mee vergelijken? Een nVidia GTX285? Een HD4870x2? Nee, je zou het niet verwachten, maar de kaart mag vergeleken worden met nVidia’s snelste grafische kaart, namelijk de Dual-GPU GTX295. Dit is een kaart die beschikt over twee GT200b GPU’s en het is een kaart die op z’n minst 130 euro duurder is.

Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld:

Grafische kaart ATi Radeon HD5870 nVidia GeForce GTX295 nVidia GeForce GTX285
Far Cry 2 [1920×1080 4xAA – Very High] 71.8 FPS 75.5 FPS 52.3 FPS
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky [1920×1080 4xAA – Extreme] 33.0 FPS 35.0 FPS 23.0 FPS
Tom Clancy’s HAWX DX10(.1) [1920×1080 4xAA – High 74 FPS 72 FPS 52 FPS


Wat vooral tussen testen van de HD5870 en de GTX295 opvalt is dat de HD5870 inloopt wanneer Anti-Aliasing wordt ingeschakeld. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de HD5870 gebruikmaakt van GDDR5-geheugen en de GTX295 nog GDDR3-chips heeft. GTX295 is alsnog in het voordeel vanwege het feit dat deze kaart de beschikking heeft over het 1,8GB grootte videogeheugen wat op 1224MHz draait.