2min

Tags in dit artikel

, , ,

Intocht DirectX11 games.

De eerste DirectX11 game is al een week beschikbaar, namelijk Codemaster’s Colin McRae DiRT2. Dit spel beschikt over alle DirectX 11 features zoals Tesselation en ShaderModel 5.0.

De DirectX11 demo van het nog niet gelanceerde spel S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat is ook al te downloaden. In deze demo is DirectX11 in volle glorie te bewonderen. Deze game stond voor eind dit jaar op het programma, maar dit gaat naar alle waarschijnlijkheid Q1 2010 worden.

Ook is er voor het al bestaande spel Battleforge recent een patch uitgekomen die de extra functionaliteit van Directx11 toevoegt.

In het eerste kwartaal van volgend jaar staan ook updates voor onder meer Lord of the Rings Online, Dungeons and Dragons Online en de nieuwe Aliens vs. Predator game in de planning om DirectX11 functionaliteit toe te voegen.

In het onderstaande voorbeeld zie je het verschil in textures tussen DirectX9 en DirectX11. Links staat een vlag die door middel van tesselation er veel gedetailleerder uitziet, rechts kun je de extra triangles zien.
Kijk maar eens naar het onderstaande filmpje:


Ik moet wel zeggen, als je DiRT2 gaat spelen, verwacht niet dat je omvergeblazen wordt door DirectX11 effecten. Toen ik voor de eerste keer het spel startte was ik in eerste instantie teleurgesteld. Ik had de demo namelijk ook op DirectX10 gespeeld. Wel viel me op dat de HDR veel intenser is, en dat de reflectie op de auto veel accurater is. Ook leken de schaduwen verbeterd, springt er een steentje op, zie je zelfs de schaduw ervan. Ik zou zeggen, rij je door een plas water, kijk eens in je spiegels om te zien hoe tesselation zijn werk doet in het golvende water. Of rij je langs een volle tribune met publiek, kijk maar eens dat ze allemaal gedetailleerd zijn en anders bewegen, of kijk die DirectX11 vlag eens wimpelen. Het zijn kleine verbeteringen, maar dat zijn wel de kleine details die het doen.