, , , , ,

Proloog

Bruut geweld, macabere gruwelijkheden en een emotionele achtbaanrit. Dat is The Darkness. In 2007 kwam de Zweedse ontwikkelaar Starbreeze met deze game die aardig verraste. Een nogal gewelddadige First Person Shooter met een sterk verhaal en een redelijk unieke gameplay. Hierin speel je als de Amerikaanse protagonist Jackie Estecado. Hij is een lid van een maffiafamilie als baas oom Paulie hem op zijn 21e verjaardag uit de weg wil ruimen. Voor zowel oom Paulie als Jackie komt het als een verrassing dat Jackie over duistere krachten bezit. Het spel sleurt je mee door een hels avontuur met één doel: wraak.

Ondanks dat de game geen groots commercieel succes was, weerhield dit 2K Games er niet van om een tweede deel te laten ontwikkelen. Digital Extremes heeft het stokje overgenomen van Starbreeze en komt vijf jaar later met het vervolg op de culthit in de vorm van The Darkness II.

Verhaal

Twee jaar na de gebeurtenissen uit deel één heeft Jackie zijn krachten onder controle en heeft het geschopt tot leider van de maffiafamilie. Dit komt abrupt tot een einde wanneer Jackie een bezoekje krijgt van de mysterieuze organisatie die zich The Brotherhood noemt. Zij zijn op de hoogte gekomen van de speciale krachten die Jackie bezit en willen deze dan ook graag van hem afnemen. De enige uitweg is op dat moment het gebruiken van zijn krachten, met alle gevolgen van dien. Vanaf hier ga je vrolijk verder met het bruut uitmoorden van je tegenstanders, maar niet alleen The Brotherhood lijkt de vijand te zijn. De Darkness die zich in Jackie verschuilt, begint weer de overhand te krijgen. Het verlies van zijn vriendin Jenny aan het eind van het vorige deel speelt daarin een grote rol.

Dankzij de duistere krachten heb je de beschikking over vier wapens: twee pistolen en twee demonische armen. De pistolen spreken voor zich, de linker en rechter trigger vuren kogels, maar de armen zorgen voor de unieke gameplay. Met de bovenste schouderknoppen controleer je de monsterlijke armen om je tegenstanders letterlijk een kopje kleiner te maken of op andere manieren flink te verminken. Hiernaast heb je ook nog een extra hulpje achter de hand, een Darkling die ook nog eens voor de nodige humor zorgt door onder andere over lijken te urineren. Je hebt dus genoeg gewelddadige mogelijkheden voor een aantal uur goed vermaak waarin liters bloed, hoofden en ruggengraten in het rond vliegen.