3min

Tags in dit artikel

, ,

Campagne

De campagnekaart speelt nog steeds, zoals we gewend zijn, een centrale rol in het spel. Hier bepaal jij je volgende stap en hou je de zetten van de computer in de gaten. Je kunt kiezen uit een aantal naties, te weten Spanje, Engeland, Frankrijk en de Verenigde Provinci�n (Nederland).

Nederlandse stemmen


Het is dus ook mogelijk voor de kaaskoppen te gaan vechten en de geschiedenis te herschrijven. Ik heb ervoor gekozen Engeland een handje te helpen en het eerste wat me opviel is het feit dat de computer geen eilanden aanvalt. Dat houdt in dat je geen legers op je eilanden hoeft te zetten, want de computer durft geen manschappen in boten te vervoeren. In het begin zullen je landen nog vrij ver uit elkaar liggen. Zo heeft Engeland wat eilanden in het Caribisch gebied, maar Nederland bezit behalve het thuisland ook Cura�ao, Suriname en Sri Lanka. Je merkt direct in het begin dat het moeilijk is landen die ver van je thuisland afliggen te behouden. handelsroutes worden bezet door piraten of rivaliserende landen. Zoals vanouds praten manschappen ook tegen je, wanneer je dus een Nederlands schip aanklikt schalt het "Ja, kapitein?" dit kan leuke momenten opleveren omdat het erg grappig klinkt.


Emperium: Totale Oorlog

Elke natie heeft voor- en nadelen, Engeland heeft als voordeel dat het een bijzonder sterk thuisland heeft en beschikt over hoogwaarde technologie. Nederland heeft een sterke vloot, is vriendjes met iedereen, maar door de lange afstanden tussen zijn bezette gebieden moeilijk te besturen. In het oosten bevindt zich het Ottomaanse rijk met maar liefst twaalf landen onder zijn vlag, maar met minstens zoveel vijanden. In het onderhandelingsmenu kom je er al snel achter dat er zogenaamde "minor nations" zijn zoals Hamburg, Savoy en een handjevol indianenstammen, die het spel completer maken door hun deel aan de geschiedenis bij te dragen.

Verenigde Staten


In het spel is er een verhaallijn die het mogelijk maakt voor de VS te spelen. Dit verhaal vertelt over de Britse nederzetting Jamestown, tot aan de problemen waar de net onafhankelijk geworden Verenigde Staten mee te maken kregen. Nadat je deze verhaallijn hebt uitgespeeld is het mogelijk om als VS te spelen in de "grand campagne". Voor de minder ervaren gebruiker is het belangrijk dat je eerste deze verhaallijn afmaakt.


Babbelen met de buurtjes

Het spel is zeker makkelijker geworden ten opzichte van de vorige delen, althans, je hebt geen uren meer nodig om het spel onder de knie te krijgen. Het innen van belasting, het bouwen van nieuwe gebouwen, het kan allemaal automatisch en eenheden voegen zich (desgewenst) automatisch bij huidige eenheden. In tegenstelling tot vorige Total War spellen zijn er geen grote steden meer. Er zal zich nu ��n stad vormen in een land, wanneer deze ver genoeg ontwikkeld is, zullen zich meer steden ontwikkelen. In Engeland heb je dus Londen als eerste (hoofd)stad, pas wanneer deze uit zijn voegen barst, verschijnen steden als Manchester, Portsmouth of Cardiff. Elke stad heeft voorzieningen, zoals een scheepswerf, fabriek of kerk. Naarmate je kennis over de technologie groeit kun je deze steden uitbreiden. Het ontwikkelen van technologie is ook nieuw, dit gaat op scholen en universiteiten in je land. Erg handig is het icoontje boven je steden dat aangeeft dat je iets kunt upgraden. Je hoeft dus niet meer al je steden langs om te controleren of er iets verbeterd kan worden.