2min

Tags in dit artikel

, ,

Hoewel Sony tot nog toe geruchten over prijsdalingen van de PlayStation 3 steevast van de hand heeft gewezen denkt nu ook concurrent Microsoft dat Sony niet langer de huidige prijzen van de console kan handhaven.

Microsoft kan sinds de lancering van de Xbox 360 bogen op mooie verkoopcijfers. Vanaf november 2005 tot eind 2008 gingen er inmiddels 28 miljoen Xbox 360-consoles over de toonbank. Sony verkocht van zijn PlayStation 3 tot nog toe acht miljoen stuks minder, maar lanceerde zijn console ook een jaar later dan Microsoft.

Ook het geld dat Xbox 360-eigenaren besteden aan online content neemt een enorme vlucht. Zo stegen de online verkopen in 2008 met 84 procent, sinds de lancering van de Xbox 360 hebben gebruikers al meer dan een miljard dollar uitgegeven aan online content. Ook het aantal gebruikers met een Xbox Live-account steeg behoorlijk, van tien miljoen in 2007, naar zeventien miljoen in 2008. "Onze online business is het snelstgroeiende onderdeel van ons bedrijf. Consumenten stappen over op digitale distributie en het gaat heel snel. Het groeit zelfs sterker dan de retailverkopen", aldus Aaron Greenberg, Microsoft director voor product management van Xbox 360 en Xbox Live.

Ondanks dat de verkoopcijfers van de Xbox 360 niet eens in de buurt komen van de verkoopcijfers van de Wii (ongeveer 45 miljoen stuks) concurreert Microsoft naar eigen zeggen het meest met de PlayStation 3. Greenberg denkt dat een prijsverlaging van de PlayStation 3 daarom snel zal volgen. "Analisten hebben al een tijd geroepen dat de prijs van de PS3 omlaag moet, zodat Sony meer consoles kan verkopen en kan blijven concurreren met de Xbox 360. Ondanks dat Sony heeft aangegeven dat er voorlopig geen prijsverlaging komt, verwachten wij absoluut dat die verlaging er in de aankomende maanden zeker gaat plaatsvinden. Eerlijk gezegd zijn we verbaasd dat het zo lang heeft geduurd, ik had verwacht dat ze al eerder prijsverlaging door zouden voeren", aldus Greenberg.