1 min

Normaalgesproken zijn producten van Apple altijd goed voor hoge verkoopcijfers. Met de Apple Watch is dat niet het geval volgens marktonderzoeker IDC. De verkopen van het apparaat blijven flink achter en zijn afgelopen kwartaal ingestort. Het onderzoeksbureau meldt dat er nog maar 1,6 miljoen exemplaren van het horloge verkocht werden, terwijl dat er een jaar geleden nog 3,6 miljoen exemplaren waren.

Waar de verkopen van Apple’s horloges met 55% daalden ten opzichte van vorig jaar, zagen andere fabrikanten hun verkopen juist flink groeien. Toch is de algehele markt gekrompen: in totaal werden er nog maar 3,5 miljoen slimme horloges verkocht afgelopen kwartaal. Een jaar geleden waren dat er nog 5,1 miljoen, waarmee de totale markt 32% kleiner is geworden.

Na Apple is het Samsung dat de meeste smartwatches wist te slijten aan de consument. Dat bedrijf verkocht nog 600.000 horloges, een stijging van 51% ten opzichte van vorig jaar, toen het er nog 400.000 verkocht. De derde stek is voor Lenovo, dat zijn verkopen met 75% zag stijgen en 300.000 exemplaren verkocht afgelopen kwartaal.

De verwachting van het IDC is dat de markt in 2017 weer groeit. Dat komt door toenemende ontwikkelingen in de markt en nieuwe ontwerpen die een breder publiek zullen aanspreken. Ook de lancering van een nieuwe versie van Apple’s smartwatch, die waarschijnlijk in september plaatsvindt, zou de markt stimuleren.

  1. Apple: 1,6 miljoen exemplaren (-55%)
  2. Samsung: 0,6 miljoen exemplaren (+51%)
  3. Lenovo: 0,3 miljoen exemplaren
  4. LG Electronics: 0,3 miljoen exemplaren
  5. Garmin: 0,1 miljoen exemplaren