4min

Apple brengt volgende week weer twee nieuwe iPhones op de markt, de iPhone 6s en de iPhone 6s Plus. Tegelijk met de introductie van de nieuwe iPhones verschijnt er ook een nieuwe versie van het iOS-besturingssysteem, namelijk iOS 9. Apple zet dit jaar een stap voorwaarts en verhoogt de kwaliteit van de camera zowel met fotografie als met video-opnames. Daarnaast is recent de maximale grootte van apps gewijzigd van 2GB naar 4GB. Allemaal prima en goede innovaties, maar ze vereisen ook meer schijfruimte, daar waar andere fabrikanten zijn overgestapt op 32GB opslagcapaciteit voor het instapmodel houdt Apple vast aan 16GB. Dat is vandaag de dag echter veel te weinig en Apple laat zijn gebruikers hier echt in de steek.

Apple innoveert en schroeft de kwaliteit van zijn foto’s en video’s op. Te beginnen met een upgrade van de camera van 8 naar 12 megapixels, maar ook door de mogelijkheid om geanimeerde foto’s te maken, of zoals Apple ze noemt "Live foto’s". In iOS 9 zal op de iPhone 6s en iPhone 6s Plus standaard de functie zijn ingeschakeld om live foto’s te maken, als je een foto maakt zal automatisch 1,5 seconde aan bewegend beeld worden toegevoegd aan de foto, 0,75 seconde voor het maken van de foto en 0,75 seconde na het maken van de foto. Als je vervolgens op de gemaakte foto drukt zal de animatie worden afgespeeld.

Een leuke feature die HTC en Nokia in het verleden ook al eens hebben geïntroduceerd maar nooit echt is doorgebroken. Apple heeft echter een veel grotere groep gebruikers en door de functie standaard in te schakelen heeft het meer kans van slagen. Volgens Apple wordt er geen video van 1,5 seconde opgeslagen maar een speciale foto die ongeveer twee keer zo groot is als een stilstaande foto.

Nieuw is ook de mogelijkheid om video’s op te nemen in 4K, voorheen kon dit maximaal in Full HD. Hierdoor kun je nu ook videobeelden opnemen met je iPhone die vervolgens zonder kwaliteitsverlies zijn af te spelen op je splinternieuwe 4K-televisie. Het opnemen van 4K-video’s kost echter meer opslagcapaciteit dan een Full HD-video. Het opnemen van een 4K-video met 30 frames per seconde kost 375MB per minuut, terwijl het opnemen van een Full HD-video met 30 frames per seconde slechts 130MB per minuut kost.

Tot slot heeft Apple besloten dat het game-ontwikkelaars meer ruimte wil bieden om nog mooiere en betere games te ontwikkelen voor iOS. De voornaamste behoefte die game-ontwikkelaars hadden was de mogelijkheid voor meer opslagruimte. Die hebben ze recent gekregen toen de maximale grootte van een app is verhoogd van 2 naar 4GB.

Met de beslissingen die Apple heeft genomen om de kwaliteit te verbeteren is niets mis . Het verbeteren van de camera is prima, het verhogen van de opnamekwaliteit ook en op de live foto’s heb ik ook geen kritiek. Games zijn een essentieel onderdeel van een besturingssysteem en je moet game-ontwikkelaars ook de ruimte geven, ook hierop geen kritiek.

Met dit alles in het achterhoofd weet Apple heel goed dat gebruikers door al deze keuzes meer opslagcapaciteit nodig hebben op hun iPhone. De meeste gebruikers met een iPhone met 16GB aan opslagcapaciteit klagen nu al dat ze tegen de limieten aanlopen en dat wordt straks alleen maar erger. iOS neemt ongeveer 4GB aan ruimte in beslag, waardoor er voor de gebruiker slechts 12GB over blijft. Dat lijkt nog heel wat, maar zonder enige app, foto of muziek op de iPhone te zetten kan je maximaal 32 minuten aan 4K-video’s maken en het toestel zit vol. Als je dus 25 apps installeert, een paar honderd foto’s maakt, nog wat muziek op je iPhone wil plaatsen en af en toe een video schiet zal het dus erg rap gaan met je opslagcapaciteit.

Apple is gierig

Apple had er dan ook voor moeten kiezen om het instapmodel niet langer te voorzien van 16GB aan opslagcapaciteit maar van 32GB aan opslagcapaciteit. Apple kiest hier echter niet voor en de enige reden die het bedrijf daarvoor heeft is het maximaliseren van de omzet. Apple dwingt gebruikers hiermee om niet langer voor 16GB maar voor 64GB te kiezen en 100 euro meer te betalen. Als Apple ervoor zou kiezen om de opslagcapaciteit te verhogen van 16GB naar 32GB, dan stijgt de kostprijs per toestel misschien met 1 dollar. Apple heeft een gemiddelde winstmarge van 184,80 dollar per verkochte iPhone, het is niet dat het er niet vanaf kan, Apple wil het gewoon niet, Apple is gierig.

Voor een bedrijf met 195 miljard dollar aan contanten op de bank vind ik dat ze hiermee hun trouwe gebruikers enorm in de steek laten en teveel kiezen voor de aandeelhouders. Mijn advies is dan ook om geen iPhone met 16GB te kopen want daar krijg je ongetwijfeld spijt van omdat de opslagcapaciteit simpelweg te kort schiet. Apple biedt helaas ook geen mogelijkheden voor microSD-kaartjes om de opslagcapaciteit uit te breiden.

Door deze beslissing van Apple gun ik het zo ook niet om gebruikers te adviseren voor de 64GB-versie te kiezen. Als je iPhone nog in goede staat verkeert adviseer ik liever een jaar te kiezen voor een sim only-abonnement, hopelijk corrigeert Apple deze fout volgend jaar en verhoogt het dan wel de opslagcapaciteit van het instapmodel naar 32GB. Verkeert je huidige iPhone niet in goede staat, dan blijft er weinig andere keuze over, tenzij je open staat voor Android of Windows 10 Mobile.