4min

BlackBerry is een van de bedrijven die er vroeg bij was met een smartphone, alleen het succes vasthouden bleek een stuk moeilijker dan gedacht. Het bedrijf heeft veel moeite om weer op te krabbelen en marktaandeel terug te winnen op de smartphonemarkt, nadat het door Apple en alle Android-fabrikanten aan alle kanten voorbij is gelopen. Het lijkt bij BlackBerry op dit moment te ontbreken aan een langetermijnstrategie en een goede marktvisie. Vandaag werd bekend dat de vicepresident, die verantwoordelijk was voor de BlackBerry Playbook, is opgestapt. Het gaat om David J. Smith die maar liefst 8 jaar voor BlackBerry werkte en verantwoordelijk werd voor de PlayBook vlak na de lancering in 2011. De PlayBook is een product dat misschien nog wel het meest lijkt op het bedrijf, veel potentie maar door foute beslissingen blijft het succes uit.

De BlackBerry PlayBook was een innovatief project dat min of meer om zeep is geholpen door het steeds maar uit te stellen. De PlayBook zou in eerste instantie begin 2010 op de markt moeten komen, waarmee het bedrijf in een vroeg stadium een professionele, zakelijke tablet zou kunnen lanceren. De datum bleek alleen niet haalbaar en BlackBerry moest de lancering uitstellen, uiteindelijk volgde de presentatie in september van 2010, maar de PlayBook lag uiteindelijk pas begin 2011 in de Amerikaanse winkels, Europa moest wachten tot juni 2011. Inmiddels had Apple de eerste iPad gelanceerd en kwam BlackBerry dan eindelijk met de PlayBook, maar opnieuw waren er problemen. BlackBerry dat veel populariteit genoot vanwege zijn e-mail-, agenda- en messengerdiensten bood nu net deze diensten niet aan op de PlayBook. Die waren nog niet klaar en zouden met een software-update later beschikbaar komen, ook die update werd vervolgens uitgesteld, uiteindelijk verscheen de update ruim een jaar later op 21 februari 2012.

Het uitstellen en het ontbreken van features zorgde ervoor dat BlackBerry veel kritiek kreeg op de PlayBook (review) en dat de reviews niet altijd positief waren en de verkopen dan ook tegenvielen. Uiteindelijk moest BlackBerry bijna 500 miljoen dollar afschrijven op de PlayBook-tablets. Vorige maand verbrak BlackBerry opnieuw een belofte, toen Thorsten Heins, CEO van BlackBerry, de PlayBook-tablets end-of-life verklaarde. Dat wil zeggen dat er geen update meer komt voor de tablet, dit terwijl BlackBerry had gezegd dat BlackBerry OS 10, het nieuwe besturingssysteem van BlackBerry, ook naar de PlayBooks zou komen.

Thorsten Heins heeft overigens wel een aparte kijk op de mobiele wereld. Hij is ervan overtuigd dat tablets geen toekomst hebben. Volgens hem is de tablet over vijf jaar weer verdwenen. Er zou dan geen reden meer zijn om een tablet aan te schaffen: je hebt hooguit nog een groot scherm nodig op je werkplek, maar verder wordt alles vervangen door apparaten die worden aangestuurd met je smartphone. Op zich geen vreemd idee, Asus probeert dit ook te doen met de PadFone, maar dat is tot op heden nog geen groot succes. Het idee van Heins staat in elk geval haaks op de strategie van Apple, Microsoft, Samsung en vele andere.

Of BlackBerry er nog ooit in gaat slagen om de spiraal om te buigen en weer grote successen te boeken, is moeilijk te zeggen. Aan de ene kant staat het er niet goed voor, de BlackBerry 10-smartphones verkopen wel maar lang niet zo goed als veel Android-concurrenten. Ook is het niet nakomen van beloftes niet goed voor het vertrouwen. Aan de andere kant is BlackBerry OS 10 (review) een heel aardig besturingssysteem met enkele unieke features, in de Techzine-review waren we dan ook redelijk enthousiast over dit nieuwe besturingssysteem. Alleen in onze optiek brengt BlackBerry te weinig toestellen op de markt om echt mee te doen, daarnaast heeft het recent een goedkope BlackBerry-smartphone aangekondigd met BlackBerry OS 7. Dat is in mijn optiek de allerdomste zet van het bedrijf. Als je een goed besturingssysteem hebt, zet het dan op alle smartphones die je lanceert, ga niet terugpakken op oude versies die geen toekomst meer hebben.

Het lijkt erop dat het bij BlackBerry ontbreekt aan een goede strategie en leiderschap. Ook zijn de financiële resultaten opnieuw slechter en moet het bedrijf weer personeel gaan ontslaan en reorganiseren. Wat BlackBerry misschien nodig heeft, is een goede CEO en een duidelijke langetermijnstrategie. Goede vergelijkbare voorbeelden zijn bijvoorbeeld Marissa Mayer en Nokia. Mayer lijkt Yahoo binnen een jaar weer op het rechte pad te hebben gebracht, nadat Yahoo ook jarenlang verschillende strategieën en CEO’s heeft versleten. Nokia is een ander goed voorbeeld, ook dat bedrijf was jarenlang zeer succesvol en werd vervolgens net als Blackberry ingehaald. Nu heeft het in Microsoft een goede partner met Windows Phone en een duidelijke langetermijnstrategie. Nokia brengt op elk prijspeil goede Windows Phone-toestellen uit en hoewel Nokia nog niet winstgevend is, lopen de verliezen wel steeds verder terug en winnen ze aan marktaandeel. Hoewel het bedrijf er nog niet is, lijkt het een kwestie van tijd te zijn tot het weer zwarte cijfers kan gaan schrijven.