3min

2020 is een uitdagend jaar op meerdere vlakken. Ook van CIO’s wordt dit jaar veel verwacht. Er rust veel druk op hun schouders, niet alleen omdat er van ze wordt verwacht dat ze actief bijdragen aan het verhogen van de business value. Hoe zorgen ze ervoor dat ze op weg naar het realiseren hiervan zo min mogelijk drempels ervaren? In dit overzicht deel ik de drie grootste uitdagingen voor CIO’s en wat ze eraan kunnen doen om deze te minimaliseren.

1. Het reduceren, of elimineren, van technical debt

Als er één woord de laatste tien jaar samen kan vatten is het wel ‘sneller!’.Ontwikkeltijden voor nieuwe applicaties en technologieën die nu net acceptabel worden geacht, waren pas een paar jaar geleden ongekend. Maar technical debt ligt door de hoge snelheden op de loer. Technical debt is al het extra werk dat later ontstaat doordat wordt gekozen voor een oplossing die op de korte termijn makkelijker te implementeren is, maar die op de langere termijn moeilijker te onderhouden zal zijn. De business roept om snelheid, waardoor er vaker een duivels dillema ontstaat. Kies je voor een perfect product of voor een korte time-to-market? En neem je daarin het extra onderhoud en voortdurende updates in acht? Het standaardiseren van applicatieontwikkeling kan helpen bij het verminderen van technical debt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. En wie moet hiervoor zorgen? De CIO, natuurlijk.

2. Het vergroten van concurrentievoordeel en weerbaarheid van de organisatie

De druk op CIO’s om snel in te spelen op veranderingen en nieuwe eisen van klanten is immens. Langzame diensten, problemen met de performance, moeilijkheden met data-opslag, moeizame gebruikerservaringen en verouderde interfaces zijn allemaal mogelijke redenen voor klantverlies, reputatieschade en omzetverlies. CIO’s weten wat er nodig is om wendbaarder te worden en betere gebruikerservaringen te realiseren en de concurrentie voor te blijven. Moderne infrastructuren en applicaties kunnen snel worden aangepast en zorgen voor wendbaarheid en concurrentievoordeel. Maar het is lastig om hiervoor een business case te schrijven als de C-suite zich met name richt op het reduceren van kosten. CIO’s moeten een kostenefficiënte manier hebben om doelen te bereiken, maar hoe?

3. Sneller op nieuwe technologietrends inspelen

Nieuwe technologieën zijn trendgevoelig, maar niet zonder reden. Microservices, bijvoorbeeld, zorgen voor flexibiliteit, snellere time-to-market en eenvoudiger beheer. Het gebruik van AI in applicaties zorgt voor nieuwe ervaringen, denk aan chatbots, augmented reality en voice. Deze technologieën trekken nieuwe klanten en gebruikers aan. Het Internet of Things genereert bruikbare data en biedt de mogelijkheid real-time analyses uit te voeren en besluitvorming beter te onderbouwen. De uitdaging hierbij is het vinden of trainen van ontwikkelaars die intelligente apps en systemen kunnen ontwikkelen die niet alleen het bedrijf laten groeien maar ook echt return on investment opleveren. Hoe zorg je ervoor dat deze slimme apps en gebruikerservaringen het daglicht zien?

Drie uitdagingen voor CIO’s, één antwoord

Op een grafische manier applicaties ontwikkelen, middels een drag-en-drop interface en zonder duizenden regels traditionele code te schrijven. Het kan met een low-code ontwikkelplatform en het lost alle hierboven genoemde uitdagingen op. Het gebruik van low-code reduceert technical debt en maakt de onderhoudslast beheersbaar. Bovendien kunnen ontwikkelaars sneller ontwikkelen, waardoor de productiviteit en snelheid wordt verhoogd. Low-code zorgt voor een meer wendbare organisatie zonder dat de CFO zich verslikt in de kosten. Bovendien biedt low-code de mogelijkheid nieuwe technologieën eenvoudig te verwerken in applicaties, inclusief de beste gebruikerservaringen. Zo kan de moderne CIO drie uitdagingen aangaan, met één oplossing.

Dit is een ingezonden bijdrage van Willem van Enter, Vice President EMEA bij OutSystems. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.