Dit zijn de 3 prioriteiten voor jouw IT-afdeling tijdens de digitale transformatie

Dit zijn de 3 prioriteiten voor jouw IT-afdeling tijdens de digitale transformatie

De digitale transformatie is in volle gang: trends en ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Wat gisteren werkte, kan nu al niet meer in schwung zijn. Waar moet je als IT-leidinggevende dit jaar nog rekening mee houden? Wij vertellen je waar de 3 prioriteiten van je IT-afdeling zouden moeten liggen.

Prioriteit 1: Integreren van customer experience

Consumenten en B2B-kopers worden steeds veeleisender. Meer en meer wordt de customer experience niet meer afgestemd op de massa, maar op de wensen en de behoeften van het individu. Bedrijven kunnen deze verwachtingen grotendeels steeds makkelijker waarmaken door, innovatieve technologieën zoals AI (daarover later meer). Niet voor niks zegt 77% van de IT-leiders de komende jaren meer te investeren in hun customer experience.

Dat het integreren van een perfecte customer experience belangrijk is, blijkt uit nog meer cijfers van ons rapport . Zo zegt 87% van de IT-specialisten dat de customer experience veel prioriteit heeft binnen zijn of haar organisatie. Toch zegt slechts 42% van de bedrijven zijn customer experience-strategie helemaal op orde te hebben.

Naadloze ervaringen zijn cruciaal

Naadloze ervaringen zijn cruciaal voor een goede customer experience. Maar met gemiddeld 900 verschillende applicaties waar organisaties mee kampen, is data-integratie top of mind voor IT. Ondanks dat een vierde van het IT-budget hier naartoe gaat, zijn slechts 29% van de systemen met elkaar geïntegreerd. Daar valt dus nog veel winst te behalen. Maar hoe doe je dat?

API’s bieden voor deze uitdaging een oplossing. Met een API-netwerk verbindt je gemakkelijk applicaties, data en apparaten, zonder dat er custom code aan te pas hoeft te komen. Zo zorg je ervoor dat jouw organisatie agile is en klaar voor de toekomst, waarin snel kunnen inspelen op nieuwe trends en constante veranderingen een must is.

SF1

Prioriteit 2: Mobile first future

Onze smartphones zijn flink ingeburgerd in onze samenleving. Het is daarom geen verrassing dat bijna alle IT-leiders (99%) vindt dat, om in de toekomst succesvol te blijven, hun medewerkers op mobiel moeten kunnen werken.

Zij vinden dit zelfs zo belangrijk, dat driekwart (74%) van de IT-leiders denkt dat het gebrek aan mobiele toegang tot zakelijke apps, data en content zal resulteren in een tragere bedrijfsproductiviteit in 2025. Een lagere productiviteit heeft niet alleen een negatief effect op de output van de organisatie, het heeft ook een negatief effect op de betrokkenheid van je medewerkers. 

Om betrokken medewerkers te houden, is het van belang dat de business inspeelt op en voldoet aan hun behoeften. Medewerkers zijn immers ook klanten. Interne klanten. Ze verwachten dezelfde ervaringen die zij gewend zijn in hun dagelijkse leven als consument. Daarnaast verwachten zij de technologische oplossingen die hen in staat stellen hun werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren. 

SF2

Code, low code en no code

Maar: waar haal je de IT-mankracht vandaan om aan al die vraag naar appontwikkeling te voldoen? Zeker wanneer er een competentie tekort dreigt. Gelukkig zijn er verschillende ontwikkelmethoden beschikbaar, van code, tot low code en no code. 

Een low-code platform biedt tools zoals process builders en standaard interfaces die het mogelijk maken om sneller te ontwikkelen. In plaats van dagen bouwen aan codes, bieden low-code platformen kant-en-klare oplossingen. 

Kant-en-klare oplossingen

Binnen het Salesforce Lightning platform vind je in de AppExchange kant-en-klare oplossingen die zo te installeren zijn. Zo heeft je IT-afdeling toegang tot meer dan 5000 oplossingen, 80,000 peer reviews en 6 miljoen klantinstallaties. 

Elke manier van coderen vraagt een bepaalde hoeveelheid tijd, kennis en expertise. Er is niet per se één beste manier van coderen, maar er zijn dus wel manieren om ook mensen zonder IT-achtergrond in staat te stellen hun eigen apps te ontwikkelen. 

Zo kun je je medewerkers toch de applicaties bieden waar zij om vragen, zonder dat de werkdruk op de  IT-afdeling toeneemt. En hebben jij en jouw afdeling weer de volledige focus op zaken die meer impact maken op de business. 

SF3

Prioriteit 3: Artificial Intelligence

Sinds de komst van smartphones en mobiele apps, is kunstmatige intelligentie ‘the next big thing’ dat de wereld wakker schudt. 83% van de IT-leiders is ervan overtuigd dat AI de klantbetrokkenheid zal veranderen en 69% zegt dat het hun bedrijf ook verandert. Op dit moment geeft 42% van de IT-leiders aan dat ze AI al gebruiken in hun bedrijf, maar naar verwachting verdubbelt dat aantal binnen twee jaar.

Check: chatbots met AI

Gezien de toenemende populariteit van chatbots is het geen verrassing dat IT-leiders de klantenservice aanwijzen als een van de afdelingen met de meeste potentie voor het toepassen van AI. Marketing staat op nummer twee en, IT zelf staat op nummer drie. Zo gelooft 79% van de IT-leiders dat AI gaat helpen bij security, namelijk het identificeren van interne veiligheidsbedreigingen. 

Maar hoe leidt je als IT eigenlijk de transformatie binnen de organisatie? En hoe enable je de business eigenlijk om aan het werk te gaan met artificial intelligence? Het draait allemaal om het stellen van de juiste vragen, het hebben van de juiste data en de juiste hoeveelheid transparantie naar medewerkers én klanten toe.

De onderzoeken werden in februari en maart 2019 onder meer dan honderd fulltime IT-leiders uitgevoerd. Enquête-panelleden komen uit Noord-Amerika, Azië-Pacific en Europa. Wil je meer weten over de zeven andere prioriteiten waarnaar we gekeken hebben? Check dan ons Enterprise Technoloy Trends-ebook.

Dit is een ingezonden bijdrage van Salesforce. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.