Afgelopen maandag viel de website van de KLM uit de lucht door een software-fout. De software-fout werd weer veroorzaakt door de "afwijkende situatie".

De KLM had de capaciteit van zijn website al met 30 procent uitgebreid om zich voor te bereiden op de drukte van alle passagiers die vluchten moeten omboeken en reistijden controleren. Op deze manier zouden ze geen problemen moeten hebben zodra het luchtruim weer geopend werd. Dat de site toch uitviel was te wijten aan een software-fout die alleen door de huidige omstandigheden kon optreden.

"In de normale situatie heb je altijd enkele vertragingen van vluchten in het systeem draaien. Duren die vertragingen langer dan 24 uur, dan komen ze in een soort uitvalsysteem, want zulke lange vertragingen zijn uitzonderlijk. Nu waren echter alle vluchten langer dan 24 uur vertraagd. De uitzondering werd dus de regel. Bij de bouw en het testen van de applicatie zijn we nooit uitgegaan van een situatie waarbij alle vluchten 4 dagen lang vertraagd zouden zijn. We hebben getest op maximaal 48 uur. Daarom ging het nu fout." volgens Mike Rodenburg, manager architectuur web systems bij KLM.

De site was redelijk snel weer online gezet, maar was wel een stuk trager dan normaal. Het kon zelfs 40 seconden duren voor een pagina geladen was. "Voordat je achter de oorzaak bent, zijn de gevolgen al aanzienlijk. Vinden en dan verhelpen duurt gewoon even", aldus Rodenburg. Het probleem trof alleen de .nl versie van de site en niet de .com versie.