2min

Tags in dit artikel

, ,

Opera, fabrikant van de gelijknamige internetbrowser, is nog niet tevreden met het browserkeuzescherm dat Microsoft bij de installatie van Windows gaat aanbieden. Volgens een topman van Opera moet Microsoft de logo’s in dat scherm achterwege laten, omdat het Internet Explorer-logo te bekend is bij de consument.

De kritiek van Opera voegt een nieuw hoofdstuk toe aan de strijd tussen Microsoft aan de ene kant en de Europese Commissie en een aantal concurrenten van Microsoft aan de andere kant. De EU eistte eerder dat Microsoft zijn Internet Explorer-browser geen vast onderdeel van Windows meer mocht laten uitmaken. Verder wil de Commissie dat Microsoft bij de installatie van Windows een keuzescherm gaat aanbieden, waarin consumenten een browser kunnen kiezen. Microsoft besloot in eerste instantie om helemaal geen browser mee te leveren met Windows 7, maar ging uiteindelijk overstag en deed vorige week een voorstel voor het keuzescherm.

Het voorstel houdt in dat Microsoft bij de installatie van Windows 7, maar ook bij XP en Vista, een scherm laat zien waarin op een horizontale lijn diverse browsers zijn te zien. De browsers worden weergegeven met icoontjes met daaronder een korte beschrijving van de browser in kwestie. Ter illustratie toonde Microsoft onderstaande screenshot.

Hoewel de Europese Commissie nog moet beslissen of het voorstel van Microsoft goed genoeg is, heeft Opera bij monde van COO Hakon Wium Lie al laten weten nog niet tevreden te zijn met het scherm. In een interview met Techflash laat Lie weten dat hij over het algemeen wel tevreden is met het voorstel, maar dat hij niet zo blij is met de weergave van de logo’s.

"De blauwe ‘e’ (van Internet Explorer) wordt door velen geassocieerd met het internet in het algemeen, omdat het altijd gebundeld is geweest met Windows. Wij denken dat het gebruik van het logo van Internet Explorer niet zo’n goed idee is", aldus Lie. In een interview met ComputerWorld liet Lie daarnaast weten dat hij het liefst ziet dat het keuzescherm niet alleen voor de Europese Unie gaat gelden, maar dat Microsoft het wereldwijd toepast. Hij beseft echter de de Europese Commissie daarin geen uitspraak zal doen, hij hoopt dan ook op de medewerking van Microsoft.

Naast Opera, dat de zaak in eerste instantie aanbracht bij de Europese Commissie, bestudeerd ook Firefox-ontwikkelaar Mozilla het voorstel van Microsoft. Volgens CEO John Lilly is de keuze van Microsoft een goede, maar ook hij heeft nog wel wat vragen. Zo is het nog onduidelijk wie bepaalt welke browsers in het keuzescherm getoond moeten worden. De Europese Commissie eist dat het er minimaal vier en maximaal negen zijn. Microsoft heeft voorgesteld op de topvijf of toptien van meestgebruikte browsers inclusief Internet Explorer getoond gaan worden. De bron van de statistieken voor het bepalen van de populairste browsers zou dan gezamenlijk door de Europese Commissie en Microsoft bepaald moeten worden.