2min

Tags in dit artikel

, , ,

Microsoft lijkt zich te bemoeien met Chrome door AI-antwoorden te geven op zoekopdrachten in de browser van Google. De techreus uit Redmond gedraagt zich op deze manier wat eigenaardig als het aankomt op de browseroorlogen.

Microsoft geeft geen krimp in zijn strijd om te voorkomen dat gebruikers overstappen naar platforms van concurrenten. In februari meldde Neowin dat Microsoft reusachtige advertenties plaatste voor zijn Edge-browser wanneer mensen Edge gebruikten om Google’s Chrome-browser te downloaden.

Nu heeft Microsoft nog een stapje verder gezet door AI – of de schijn van AI – te gebruiken om mensen ervan te overtuigen Google’s browser niet te downloaden.

The Verge meldde deze week dat toen men Chrome probeerden te installeren op een nieuwe Windows-machine, er vervolgens een schermvullend Microsoft Bing AI chatbot-venster verscheen, dat verklaarde op zoek te zijn naar “Bing-functies”.

Lees ook: Microsoft Bing Chat, Google Project Magi of liever helemaal geen AI search?

Een nep-AI chat is eigenlijk een advertentie

“Dit is duidelijk niet Microsofts GPT-4-chatbot aan het werk – het is een volledig ingeblikte interactie”, schreef auteur Sean Hollister. Hij voegde er zelfs een screenshot aan toe waarop de Bing chat zei “Dit is wat ik voor je heb gegenereerd” en vervolgens een reeks links en artikelen liet zien die de wonderen en voordelen van de Bing zoekmachine aanprijzen.

Hollister was woedend. “Elke link naar het zoekresultaat wordt volledig van mijn scherm gedrukt door deze ingeblikte advertentietekst”, klaagde hij.

Maar zelfs de verontwaardigde Verge-redacteur moest toegeven dat de tactiek, hoewel achterbaks, misschien niet helemaal onlogisch was. “Ik gebruik tenslotte Microsofts zoekmachine in Microsofts browser op Microsofts besturingssysteem – waarom zou Microsoft me vrijwillig doorlinken naar een concurrent?” mijmerde hij.

Op heterdaad betrapt, Microsoft reageert

Hollister vroeg Microsoft om commentaar en kreeg deze algemene verklaring van Microsoft product marketing director Jason Fischel:

“We experimenteren vaak met nieuwe functies, UX en gedrag om ervaringen voor onze klanten te testen, te leren en te verbeteren. Deze tests zijn vaak kort en vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs wat er uiteindelijk of in grote lijnen aan klanten wordt aangeboden”.

Inderdaad – kort nadat The Verge het verhaal met die opmerking publiceerde, bevestigde Fischel dat Microsoft de stekker uit het “AI as advert”-experiment had getrokken.