Salesforce en Google hebben vandaag een deal getekend voor een strategisch partnerschap. Binnen de samenwerking zal het eenvoudiger worden om Salesforce-tools en Google’s G Suite en Google Analytics te integreren. Ook is Google voortaan de ‘preferred cloudaanbieder’ van Salesforce.

De twee bedrijven werkten eerder al samen, maar zullen hun producten meer op elkaar afstemmen. Daarnaast proberen Google en Salesforce met hun gecombineerde aanbod ook nieuwe klanten te werven. Zodoende zijn de G Suite-producten gedurende een jaar gratis te gebruiken voor klanten van Salesforce.

Integratie kerndiensten

Salesforce is van plan om Google Cloud Platform te gebruiken voor zijn kerndiensten als onderdeel van de internationale infrastructuuruitbreiding van het bedrijf. Daarnaast zullen de bedrijven nieuwe integraties aanbieden die Salesforce verbinden met G Suite, waardoor klanten in staat zijn om krachtige klantintelligentie naadloos te verspreiden tussen Salesforce Lightning en Quip en Gmail, Hangouts Meet, Google Calendar, Drive, Docs en Sheets.

Maar belangrijker zijn de combinaties van de Marketing Cloud met Analytics. Het is voor klanten mogelijk om hun doelgroepen te bepalen middels de Analytics-tool, om die vervolgens direct aan te spreken met de Salesforce Marketing Cloud. Binnen de huidige plannen is het niet meer nodig om de Marketing Cloud af te sluiten om de Analytics-tool te kunnen gebruiken.

Beste van twee werelden

“Onze samenwerking vertegenwoordigt voor onze klanten het beste van twee werelden,” aldus CEO Marc Benioff van Salesforce in een statement. “Het is nooit eerder zo gemakkelijk geweest voor bedrijven om hun complete zaak naar de cloud over te zetten – van productiviteitsapps tot e-mail en analytics, tot sales, services en marketingtoepassingen. Deze samenwerking helpt onze klanten slimmer en productiever te werk te gaan.”

Ook volgens Diane Greene, de CEO van Google Cloud, is de samenwerking uiterst logisch. “Salesforce CRM en G Suite helpen teams productiever te werk te gaan. […] We zijn ook blij dat Salesforce zijn kerndiensten zal draaien op onze Cloud en dat Salesforce’s Sales en Marketing Clouds voor betere inzichten zullen zorgen met Google Analytics 360, dat ook gebouwd is op de Google Cloud. Het is een overwinning voor onze klanten en partners.”

Wanneer de diensten precies beschikbaar zijn en in welke landen is nog niet duidelijk.