Nutanix overtreft met kwartaalcijfers verwachtingen

Abonneer je gratis op Techzine!

Nutanix heeft de financiële cijfers over zijn eerste kwartaal gepresenteerd. Het bedrijf overtreft met de resultaten de verwachtingen en groeit ook best snel. Toch worden er nog rode cijfers geschreven.

Qua non-GAAP resultaat kwam Nutanix uit op een nettoverlies van 24,7 miljoen dollar (20,7 miljoen euro), ook wel 16 dollarcent per aandeel. In dezelfde periode een jaar eerder werd er nog 26 miljoen dollar verlies gedraaid. Toen betekende het resultaat 20 dollarcent per aandeel.

Per onderdeel

Desalniettemin steeg de omzet behoorlijk. Waar Nutanix een jaar geleden in de eerste drie maanden nog 188,6 miljoen dollar ophaalde, wordt er nu 275,6 miljoen doller verdiend. De investeerders rekenden op een omzet van 266,9 miljoen dollar, met een verlies van 26 dollarcent per aandeel.

Nutanix gaf onder andere meer uit aan het onderdeel ‘rekeningen’, wat een kostenpost van 315,3 miljoen dollar was. Jaar-op-jaar komt dat neer op een groei van 32 procent. Het bedrijf verwelkomde 750 nieuwe zogeheten end-customers, waarmee het totaal op 7.813 staat. Bij 49 klanten ging het om deals van meer dan één miljoen dollar (36 procent groei).

Strategie

Het bedrijf is trots op de klanten die erbij kwamen, waaronder Toyota Motor North America, ConocoPhillips en Scholastic en geeft zichzelf ook een schouderklopje voor de strategie. CEO Dheeraj Pandey geeft aan dat de komende kwartalen een strategie aangenomen wordt waarbij software centraal staat. Tegelijkertijd belooft hij aan klanten een eenvoudig betaalproces en kwalitatieve customer service.

In het tweede kwartaal verwacht Nutanix een non-GAAP nettoverlies tussen de 20 dollarcent en 22 dollarcent. De omzet zou daarbij ergens tussen de 280 miljoen dollar en 285 miljoen dollar uitkomen. Wat de strategie van Nutanix precies inhoudt werd overigens duidelijk tijdens de .NEXT-conferentie, waarbij Techzine aanwezig was. In ons achtergrondartikel lees je dat het bedrijf IT-infrastructuur onzichtbaar wil maken.