Sony heeft vandaag verrassend laten weten dat het een stijging van 47 procent in haar kwartaalwinst heeft weten te boeken. De winst is te danken aan een zwakke yen, goede verkopen van de PSP en goede prestaties van haar financiële afdeling.

Met de sterke verkoop van de PSP en kostenbesparende maatregelen op haar financiële afdeling wist Sony ook de tegenvallende resultaten bij haar filmdivisie en de afnemende vraag naar conventionele TV’s te compenseren.
Daarentegen deed Sony wel goede zaken op de markt voor LCD tv’s, laptops en HD videocamera’s. Deze producten vonder vooral in Amerika tijdens de feestdagen vorig jaar gretig aftrek .

Ook analisten zijn blij verrast met de positieve resultaten. "Dit is een extreem positief resultaat dat ver boven onze verwachtingen gaat. Ik ben zeer verrast door door de electronics division, ook al waren de zwakke yen en de feestdagen in hun voordeel. De concurrentie was sterk en ik had mijn twijfels of een verbetering in de winstgevendheid mogelijk was," aldus analist Koichi Hariya van Mizuho Securities.

Sony, dat momenteel de één na grootste electronicafabrikant in Japan is, kwam in het derde kwartaal van haar boekjaar uit op een winst van 202,8 miljard yen, wat neerkomt op ongeveer 175 miljard dollar. Vorig jaar behaalde het bedrijf in hetzelfde kwartaal een winst van 138,2 miljard yen.
De omzet groeide met 10,2 procent en kwam daarmee uit op 2,37 biljoen yen.

De winst van 208,8 miljard yen was dus een stuk hoger dan de schatting van analisten, die uitkwamen op 92,5 yen. Voor haar volledige boekjaar heeft Sony de winstverwachting bijgesteld van een verlies van 20 miljard yen naar een winst van 100 miljard yen. De schatting vanuit de markt stond tot voorkort op 26 miljard yen.

De verwachting is dat ook Sharp en Matsushita binnenkort hogere winsten zullen bekendmaken. Beide bedrijven deden afgelopen jaar aggressieve investeringen in de productie van LCD schermen en zien die investeringen naar alle waarschijnlijkheid nu beloond. Sony wil in deze investeringen meegaan en is momenteel met partner Samsung aan het onderhandelen over een 300 miljard yen kostende nieuwe fabriek, waarmee de productie van LCD schermen op peil gehouden kan worden.