2min

Tags in dit artikel

,

Google is momenteel druk bezig met het ontwikkelen van een technologie die de advertenties op de computer afstemt op het achtergrondgeluid in de kamer waar de desbetreffende computer staat. Dat heeft Peter Norvig, hoofd onderzoek bij Google, in een interview laten weten.

Het idee achter de techniek is vrij eenvoudig. De software van Google gebruikt de microfoon in een computer om te luisteren wat er te horen is in de kamer waar de computer staat. Dat kan de beltoon van een telefoon zijn, de geluiden op de televisie die aanstaat of geluiden die buiten te horen zijn. De software vergelijkt de geluiden vervolgens met de kenmerken van geluiden die in de database staan en als er overeenkomsten zijn, dan gebruikt Google die gegevens voor het aanbieden van relevante content, zoals reclames, maar ook zoekresultaten of een chatroom over het onderwerp.

Het idee lijkt geniaal, maar zal ongetwijfeld veel tegenstand oproepen. Gaat Google alle verzamelde data opslaan, komt er binnenkort ook software die webcams gebruikt en hoe lang duurt het voordat crackers het systeem kraken en het voor andere doeleinden in gaan zetten? Volgens Google is het echter niet mogelijk om het systeem in te zetten voor het afluisteren van gebruikers. De software neemt namelijk om de zoveel tijd een opname van vijf seconden, waarna het fragment op de computer zelf wordt omgezet in een digitale vingerafdruk. Alleen deze vingerafdruk wordt doorgezonden en daaruit is geen conversatie terug te halen.

Wanneer de software afgerond is en hoe Google het denkt te gaan implementeren is nog niet duidelijk.