2min

De Amerikaanse senator Elizabeth Warren heeft nieuwe regels voorgesteld voor de tech-industrie, waardoor grote spelers als Google belangrijke delen van hun bedrijven zouden moeten afsplitsen. Dat meldt Silicon Angle

Volgens de voorgestelde regels krijgen tech-bedrijven die online platformen als app-winkels beheren en meer dan 25 miljard dollar aan jaarlijkse verkopen genereren de classificatie ‘platform utilities’. Warren, ook een presidentskandidaat voor de Democraten in 2020, wil daarmee onder meer voorkomen dat tech-giganten hun eigen apps, merchandise en andere diensten en producten verkopen op de platformen die ze zelf beheren.

Daardoor zou Amazon bijvoorbeeld niet langer producten van het Amazon-merk mogen verkopen via zijn marktplaats. Google zou zijn advertentie- en zoek-afdelingen moeten opsplitsen, door een apart bedrijf te maken van één van de twee.

Ook moeten er nieuwe regels komen over de relatie tussen tech-giganten en hun gebruikers. “Platform utilities zouden zich moeten houden aan een standaard van eerlijke, redelijke en niet-discriminerende omgang met gebruikers. Ook mogen ze geen data versturen naar of delen met derde partijen”, aldus Warren.

Deze regels zouden ook moeten gelden voor kleinere tech-bedrijven met 90 miljoen tot 25 miljard dolla aan omzet. Dergelijke bedrijven mogen wel hun eigen producten op hun platformen verkopen.

Overnames

Het plan heeft als tweede grote doel om een wetgevend mechanisme op te zetten, om “niet-competitieve fusies op te heffen”. Daarbij beschreef Warren een aantal specifieke overnames, waaronder de aankoop van WhatsApp door Facebook, de overname van Nest door Google en de aankoop van Whole Foods door Amazon.

“Het opheffen van deze fusies zal een gezonde concurrentie in de mark promoten, wat druk zet op grote tech-bedrijven om beter om te gaan met zorgen van gebruikers, inclusief die over privacy”, stelt de senator.

Een aantal waarnemers van de tech-industrie hebben kritiek op het voorstel van Warren. Zij stellen dat het slecht uitgedacht is en bepaalde punten mist. Ook vragen sommigen zich af waarom het zich richt op bedrijven die vooral groot zijn geworden wegens de populariteit van hun diensten, in plaats van een gebrek aan keuze. De critici stellen dat monopolies en semi-monopolies als internet-providers een beter doelwit zijn.