2min

De Federal Trade Commission (FTC) heeft Facebook een boete van 5 miljard dollar gegeven, wegens diverse privacyschandalen. Daarnaast moet het sociale medium diverse maatregelen nemen om toekomstige problemen te voorkomen.

De boete volgt na een onderzoek van de FTC, dat begonnen werd nadat duidelijk werd dat Cambridge Analytica de data van 87 miljoen Facebook-gebruikers misbruikte om politieke profielen op te stellen. Dat meldt Ars Technica.

“Ten minste tientallen miljoenen Amerikaanse gebruikers vertrouwden op Facebooks misleidende privacy-instellingen en -verklaringen om het delen van hun data te beperken”, zo staat in de klacht. “Dat terwijl ontwikkelaars van derde partijen toegang tot hun data konden krijgen en de data konden verzamelen via vrienden die apps van derde partijen gebruikten.”

Andere schandalen

Daarnaast heeft Facebook een eerder bevel geschonden door gebruikers te misleiden over hun mogelijkheid om zich af te melden van het gebruik van gezichtsherkenning.

Verder gebruikte Facebook de telefoonnummers die gebruikers voor tweestapsverificatie opgaven voor advertentiedoeleinden. Ook dat probleem wordt in de conclusie van de FTC genoemd.

Tot slot kan het feit dat het sociale medium wachtwoorden van gebruikers zonder versleuteling opsloeg volgens de FTC niet door de beugel.

Boete en voorwaarden

Facebook krijgt niet alleen een boete, maar moet zich ook aan diverse voorwaarden houden. Allereerst moet er een nieuwe bestuursstructuur opgezet worden die gebruikersprivacy voor de diensten van het bedrijf – en die van Instagram en WhatsApp – moet gaan beoordelen. Hier moet een onafhankelijk privacy-committee voor opgezet worden door de raad van bestuur.

Speciale compliance officers worden verantwoordelijk voor het behandelen privacy-compliance bij het bedrijf. Alleen het committee kan die officers uit hun functie zetten. CEO Mark Zuckerberg kan dat dus niet. Een derde partij gaat bovendien in de komende twintig jaar regelmatig de praktijken rondom dataverzameling controleren.

Zuckerberg en de compliance officers moeten verder ieder kwartaal en ieder jaar privacy-certificeringen aan de FTC leveren. Daarmee moet gegarandeerd worden dat Facebook zich aan de wet houdt. Andere voorwaarden draaien om regels voor gezichtsherkenning, het opzetten van een databeveiligingsprogramma en meer overzicht op derde partijen.

Nieuw onderzoek

Facebook kondigde bij de bekendmaking van de cijfers van het tweede kwartaal van 2019 bovendien aan dat de FTC een nieuw onderzoek is begonnen naar het bedrijf, schrijft The Verge. Nu gaat het om een mededingingsonderzoek.

Dat onderzoek loopt naast het grootschalige mededingingsonderzoek dat het Amerikaanse minsterie van Justitie doet naar alle grote tech-bedrijven in het land.

De kwartaalcijfers laten overigens zien dat Facebook het ondanks de boetes en schandalen goed doet Het bedrijf zag zijn omzet vorig kwartaal met 28 procent stijgen ten opzichte van een jaar eerder, naar 16,9 miljard dollar. Het aantal dagelijks en maandelijks actieve gebruikers steeg met 8 procent naar 1,59 miljard en 2,41 miljard mensen.