2min

Oracle zou de medewerkers van zijn cloudafdeling hebben verzocht dat zij 24×7 beschikbaar zijn voor het oplossen van cloudproblemen van klanten. Hiermee moet het gat met andere public cloudaanbieders worden gedicht.

Volgens de zakelijke nieuwswebsite Business Insider moeten werknemers van Oracle Cloud alles op alles gaan zetten voor het dichten van het gat met andere public cloudaanbieders en dan vooral AWS. Dit betekent dat zij zich de komende tijd moeten gaan richten op een aantal prioriteiten en al het andere werk moeten afschalen.

Prioriteitenlijst

Uit de memo blijkt dat al het onderzoekswerk voor nieuwe functionaliteit en het ontwikkelwerk wordt gepauzeerd. Daarnaast wordt de voorrang van bestaande werkzaamheden opnieuw bepaald. Security- en patchingwerk krijgt nu voorrang op operations & support. De uitbouw van de regionale cloudregio’s voor grote bedrijven en overheidsklanten en andere regio’s staan nu onderaan in de rangorde. Volgens Business Insider zouden verschillende Oracle-medewerkers al hebben aangegeven dat de regionale uitrol van Oracle datacenters en dedicated datacenteromgevingen voor grote klanten en overheden vertraging oploopt.

Totale beschikbaarheid personeel

De meest ingrijpende maatregel is dat Oracle nu verwacht dat zijn Oracle Cloud-medewerkers 24×7 beschikbaar zijn voor het oplossen van problemen in speciaal opgezette ‘war rooms’. Dit voor het halen van beloofde aflevermomenten aan klanten. Van alle teams binnen Oracle Cloud wordt verwacht dat zij dit gaan regelen. Bovendien verwijst Oracle naar het eigen mission statement waarin staat dat het bedrijf verwacht dat medewerkers ‘te allen tijde veranderingen moeten verwachten en accepteren voor het leveren van het beste platform ter wereld’.

Inmiddels hebben medewerkers wel tegen deze laatste maatregel geprotesteerd. Oracle Cloud zou daarop deze ‘beschikbaarheidsverplichting’ hebben aangepast. Van medewerkers wordt nu verwacht dat zij zich ‘slechts’ 14×7 voor de goede zaak inzetten. In totaal zou het gaan om ongeveer 10.000 medewerkers.

Verslechterde werkomstandigheden

De werkomstandigheden bij Oracle Cloud staan al enige tijd ter discussie, zo geeft Business Insider aan. Volgens medewerkers die Business Insider sprak, heerst bij deze afdeling een angstcultuur. Deze angstcultuur zou in het leven zijn geroepen door de huidige directeur Clay Magouyrk die medewerkers emotioneel onder druk zou zetten voor het leveren van prestaties. Binnen Oracle Cloud leidt deze cultuur tot veel ongenoegen onder de medewerkers.

Nieuwe poging voor defensiecontract

De harde maatregelen van Oracle Cloud zouden onder meer het gevolg zijn van het verliezen van het lucratieve JEDI-contract voor het Amerikaanse ministerie van Defensie enkele jaren geleden. Nu recent dit oorspronkelijk aan Microsoft gegunde project weer opnieuw wordt aanbesteed onder de naam Joint Warfighter Cloud Capability, wil Oracle opnieuw een poging doen dit lucratieve contract binnen te slepen.

Ook is security één van de nieuwe topprioriteiten van Oracle Cloud. Hiervoor is recent het hiervoor verantwoordelijke bedrijfsonderdeel gereorganiseerd.

Oracle zelf heeft geen reactie gegeven over de berichtgeving van Business Insider.

Tip: Oracle zet alles in op de cloud – Zijn AWS, Google en Azure nog te achterhalen?