2min

Uit cijfers gedeeld met Music Ally blijkt dat Spotify sinds de lancering in oktober 2008 veertig miljoen euro aan de muziekindustrie heeft uitbetaald.

Van die veertig miljoen is dertig miljoen euro in de eerste acht maanden van 2010 overgedragen, omdat het gebruik van Spotify de laatste paar maanden enorm is gestegen. Dat betekent dat per maand 3,75 miljoen euro is uitbetaald. Echter, Music Ally meldt dat het bedrag per maand aan het begin van 2010 aanzienlijk lager was dan dat het nu is.

Bovendien brengt in verschillende Europese landen Spotify nu meer geld op dan Apples iTunes Store, zo melden meerdere labels. "Spotify staat op punt om de grootste partner te worden die we hebben", zo vertelt de directeur van digitale muziekverkoop van Sony Music in Zweden. "Kijkend naar de vorige paar maanden brengt het de meeste omzet voor artiesten en opnamebedrijven. We hebben al verschillende artiesten die tachtig procent van hum omzet van Spotify ontvangen."

De lokale, digitale baas van UMG claimt ook dat Spotify meer omzet genereert voor zijn label dan de Zweedse fysieke retailer Ahlens en de onlinewinkel CDON samen.

Toch blijft het de vraag of Spotify levensvatbaar is. Op dit moment heeft de muziekdienst 650.000 betaalde leden, waarvan negentig procent voor 10 euro per maand het Premium-abonnement heeft en de overige tien procent voor 5 euro per maand Unlimited krijgt. Dat betekent dat het bedrijf 6,2 miljoen euro aan abonnementsgeld per maand binnenhaalt, plus wat het binnenhaalt met de advertenties van de 9,5 miljoen niet-betalende gebruikers.

Echter, het streamen van muziek naar zeven Europese landen kost veel geld en daarnaast moeten nog nieuwe functies ontwikkeld worden en zijn er plannen om de dienst naar meer landen te brengen. Daarnaast moet natuurlijk ook nog de muziekindustrie betaald worden.